Sekolarm om brister i kollektivtrafiken: (M) måste ta ansvar för bristande upphandlingar

Idag rapporterar SvD om en ny medarbetarundersökning från Seko som visar att hälften av deras medlemmar upplever brister i Stockholms kollektivtrafik,  bl.a. pekar man på brister i underhåll av infrastruktur och fordon. Detta är bara ett i raden av larm från medarbetare som visar på ett större problem med bristfälliga upphandlingar och stora brister i avtaluppföljningen. I grunden finns ett politisk ansvar där kvalitet och möjlighet till uppföljning och kontroll nedprioriterats.

-  Detta är är bara ett i raden av larm från medarbetarna i SL-trafiken. Först var det biljettkontrollen, sen busstrafiken i norrort och nu Sekos medlemmar i spårtrafiken. Dessa återkommande larm är ett resultat av att landstingsmoderaterna  drivit fram upphandlingar som saknat tillräckliga möjligheter till  utvärdering och uppföljning. Inte sällan får entreprenören även ansvar för kontoll och uppföljning. Trafiknämnden måste nu agera  och prioritera avtalsuppföljningen. Ingen resenär eller medarbetare ska behöva tvivla på att säkerheten är hög och alltid prioriterad, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

Malin Appelgren, 070- 737 41 64