Snälla, snälla Christer G Wennerholm

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-04-21

Snälla, snälla Christer G Wennerholm Knappt en miljard av totalt 5,2 miljarder av kostnaderna för tvärbanan till Solna har färdig finansiering. Trots det ska SL:s styrelse idag fatta beslut om att sätta igång bygget. Idag vädjar Socialdemokraterna till SL:s moderata ordförande Christer Wennerholm att göra gemensam sak med oppositionen och uppvakta regeringen om ordentliga statsbidrag till bygget av tvärbana norr.

– Jag citerar idag en välkänd schlagerlåt och säger snälla, snälla Christer Wennerholm – lägg partiprestigen åt sidan och låt oss göra gemensam sak för stockholmarnas bästa. Både Solna, Sundbyberg och Stockholm bygger bostäder och planerar för att tvärbanan snarast kommer igång. Och landstinget har helt enkelt inte pengar till att betala den största delen av notan själv, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna och SL:s 2:e vice ordförande.

– I tider av klimathot och när många stockholmare står inför risken att förlora jobben är det enda vettiga att lägga rejält med pengar på investeringar i kollektivtrafik. Men landstinget kan inte ensam stå för notan, säger Lars Dahlberg.

SL har tidigare räknat med 50 procent statsbidrag i kalkylerna för bygget av tvärbanan till Solna. Fortfarande har regeringen inte lämnat besked om storleken på statsbidraget, men i preliminära siffror handlar det om ca 650 miljoner kronor. Efter att kommunerna gått in med sin medfinansiering återstår drygt 4 miljarder kronor för landstinget att betala.

Hela ärendet till SL:s styrelse Socialdemokraternas förslag till beslut och återremiss finns bifogade som bilagor längst ned i mejlet.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se