Vinster i välfärden: Etisk kod bättre än förbudslagstiftning

Socialdemokraterna arbetar under hösten med att ta fram ett antal förslag med anknytning till välfärdssektorn. En central del handlar om hur Socialdemokraterna ska förhålla sig till vinster i välfärden. Med anledning av det arbete som partiledningen startat föreslår nu en arbetsgrupp inom Socialdemokraterna i Stockholms län att en etisk kod mellan näringslivet och det offentliga ska införas istället för en förbudslagstiftning.

-          De privata vinstdrivande företagen inom välfärdssektorerna har fört med sig ett antal problem som måste lösas. Det handlar bland annat om kortsiktighet, bristande insyn, avsaknad av meddelarfrihet, låga kostnader före kvalitet, skatteregistrering i skatteparadis etc. Samtidigt kan vi inte bortse ifrån att dessa företag har bidragit till förnyelsen av de offentligt finansierade tjänsterna inom vård skola och omsorg. Nya arbetssätt, effektivare organisationer och ibland högre kvalitet i tjänsterna har utvecklats av dessa företag. Att införa ett lagstadgat vinstförbud är därför ingen hållbar väg, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd och gruppledare Helene Hellmark Knutsson.

-           Jag är övertygad om att en etisk kod som näringslivet och det offentliga ingår avtal om är en bättre väg att gå än lagstiftning. Även fackförbunden inom välfärdssektorn bör beredas plats i dialogen om den etiska koden. En etisk kod har många fördelar. Inte minst så blir kryphålen färre och följsamheten högre eftersom koden är något som parterna kommer överens om. Dessutom kan sanktioner kopplade till koden sättas in snabbare och vara mer kraftfulla än de som fordrar lagstöd och en omständig rättslig prövning, säger Helene Hellmark Knutsson.

-          Stockholms läns landsting är Sveriges största upphandlare av sjukvård med en stor andel är privat vård. För oss är det naturligt att diskutera dessa frågor eftersom det är en del av vår vardag. Detta är vårt bidrag till det arbete som pågår i partiledningens referensgrupp, säger Helene Hellmark Knutsson.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070- 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se