Anställda inom kulturförvaltningen erbjuds avgångsvederlag för att klara hårda sparkrav i nya budgeten

Idag blev det känt att anställda inom kulturförvaltningen ska erbjudas avgångsvederlag för att klara de hårda besparingskrav alliansen och miljöpartiet har lagt på stadens kulturverksamheter. Detta trots tidigare löften från kulturborgarrådet och den styrande majoriteten att neddragningarna inte skulle påverka verksamheterna. En av de verksamheter som nu drabbas är Stockholms stadsbibliotek där en minskad personalstyrka sannolikt blir följden av det blågröna styrets neddragningar.

- Nu ser vi den direkta effekten av att allianspartierna och miljöpartiet valde att sänka skatten. Vi har redan sett att kulturskolan tvingas ställa in teaterkurser för de allra minsta barnen, nu kommer nästa steg och det är att man tvingas göra sig av med personal i flera verksamheter. Det säger Olle Burell (S), oppositionsborgarråd i en kommentar.

- Vi varnade ju för just detta, men då viftade kulturborgarrådet bort kritiken och sa att han skulle dra ner på ”flumprojekt” som han kallade det. I min värld är varken teaterundervisning för små barn eller Stockholms stadsbibliotek ”flumprojekt”. Det är verksamheter vi ska vara oerhört stolta över och värna. Hur liberaler och miljöpartister kan medverka till denna kulturskymning är för mig en gåta.

Bakgrund

Den nya majoriteten minskade kulturbudgeten med realt 45 miljoner kronor. Som en direkt följd av minskade budgetanslag så tvingas kulturförvaltningen att genomföra en så kallad ”generell effektivisering.” En del av detta är att erbjuda avtalspensionslösningar eller avgångsvederlag för att minska personalkostnader.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34