Europeiska läkemedelsmyndigheten till Amsterdam

Under måndagskvällen blev det klart att European Medicines Agency, EMA, kommer att placeras i Amsterdam från och med 2019. Totalt hade 19 städer, däribland Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors ansökt om att ta över myndigheten som i och med brexit nu lämnar London.

- Stockholm hade en väldigt stark kandidatur med life-science forskning i absolut toppklass och goda synergieffekter från det nationella läkemedelsverket och EU:s smittskyddsmyndighet som redan finns i staden. Tyvärr räckte det inte hela vägen och vi får istället gratulera och lyckönska Amsterdam, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholm

Fakta EMA:

European Medicines Agency (EMA) grundades 1995 och har runt 900 anställda. EMA ansvarar för vetenskaplig utvärdering, tillsyn och säkerhetsövervakning av läkemedel som utvecklats av läkemedelsföretag för användning i EU. Myndigheten godkänner bland annat nya läkemedel för försäljning i EU.

Presskontakt: Gabriel Dahlander 076-122 91 86