Fler mötesplatser i alla stadsdelar

I Stockholms stads budget för 2017 har majoriten beslutat att kulturnämnden, utbildningsnämnden och SISAB ska under 2017 medverka till att tillgängliggöra minst en ny skollokal per stadsdelsnämndsområde för föreningslivet och civilsamhället. Utbildningsnämnden har sedan tidigare ett bra samarbete med idrotsnämnden för att möjliggöra användningen av skolidrottshallar efter skoltid för föreningslivet, där de flesta skolidrottshallar idag finns med i idrottsförvaltningens bokningssystem. Under 2017 kommer fokus ligga på att öppna upp även andra lokaler inom skolorna efter skoltid och under helger. Lokaler som kan komma ifråga är klassrum, samlingssalar och specialsalar.

- Vi har hundratals skolor i Stockholm, utsprida över hela staden. När det nu råder stor brist på samlingslokaler för föreningslivet och civilsamhället är det självklart för mig att se över hur vi kan nyttja denna gemensamma resurs även efter skoltid, säger skolborgarrådet Olle Burell (S)

De skolor som i första skedet valts ut för att tillgängliggöras för bokning är,

Bromma Abrahamsbergsskolan
Enskede-Årsta-Vantör Bäckahagens skola