Första spadtag för ny förskola i Hässelby

Idag den 30 augusti tas första spadtaget för en ny förskola på Snårvindevägen i Hässelby.

I takt med att det byggs nya bostäder i Hässelby fyller vi på med fler förskoleplatser, så att alla barn får tillgång till pedagogisk verksamhet av hög kvalitet i trivsamma och miljövänliga lokaler, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Förskolan kommer att kunna ta emot 120 barn till 6 avdelningar och kommer att vara redo för inflyttning hösten 2019. Investeringen uppgår till 50 miljoner kronor.

SISAB:s koncept, Framtidens förskola, finns idag på 9 olika platser runt om i Stockholm. Ytterligare 10 är på gång och 18 är i planeringsskede. Nu är det dags för första spadtaget för den på Snårvindevägen. Konceptet innebär en genomtänkt och välplanerad inomhusmiljö med pedagogiska och rofyllda rum. Fasaden och utemiljön anpassas till områdets karaktär och stadsdelens önskemål samt ger barnen plats för utmanande och lärande lek.

Byggnaden byggs efter kriterierna för certifieringssystemet Miljöbyggnad silver. Det innebär krav på allt från materialval, ljusinsläpp till akustik. Allt för att barn och personal ska få det så bra som möjligt.

Projektet genomförs av stadens skolfastighetsbolag SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB) som är en av Sveriges största fastighetsägare med sina 600 förskolor och skolor runt om i Stockholms stad.

Tid: Torsdagen den 30 augusti kl. 10.

Plats: Snårvindevägen 8, Hässelby.

Medverkande: Skolborgarrådet Olle Burell, Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds ordförande Kadir Kasirga (S), förskolebarn samt representanter från SISAB och entreprenören.

Presskontakt: Yasmin Hussein 076-122 92 33