Gamla observatoriet får nytt liv

Stockholms stad tar över Stockholms gamla observatorium från Kungliga Vetenskapsakademien. Nu ska observatoriet bli ett naturvetenskapligt center för stadens skolever.

- Vårt mål är att skapa en ny och kreativ mötesplats mellan skolorna, akademin och ideella organisationer som bidrar till barns utveckling och höjda skolresultat, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Stockholms gamla observatorium från år 1753 är en unik byggnad, vackert belägen mitt i Stockholm. Förutom ett museum finns det plats för en lärosal, arbetsplatser och ett utbyggt kafé.

- Vi vill att elever och lärare från hela Stockholm ska få tillgång till denna världsunika byggnad och inspireras av mötet mellan 1700-talets vetenskapsmiljö och vår tids digitalisering och rymdforskning, säger Olle Burell (S).

I stadens satsning ingår att Observatoriemuseet, som varit stängt sedan 2014, åter kommer att öppnas upp för allmänheten. I anslutande delar av huset skapas ytterligare lärmiljöer för gemensamma aktiviteter med lärosäten i Stockholmsregionen, Kungliga Vetenskapsakademien och andra strategiska partners.

Organisationer vars fokus är att stötta lärare och elever erbjuds att hyra kontorsplatser och nyttja Observatoriet för lärarfortbildningar och populärvetenskapliga program för intresserade stockholmare.

Stockholms stads skolfastighetsbolag SISAB kommer att äga fastigheten och vara hyresvärd. De kommer även se över möjligheterna att utveckla restaurangverksamheten med befintlig eller ny aktör. Köpesumman är 21 miljoner kronor.

Presskontakt: Gabriel Dahlander 076-122 91 86