Idrottsnämnden ger 300 000 kr till Stockholms största handbollscup

Stockholms stads idrottsnämnd kommer den 25 april fatta beslut om att ge bidrag till Eken Cup 2017. Eken Cup är en av världens största handbollscuper på gräs och hittills är 177 lag från Sverige, Finland, Norge och Lettland anmälda till årets upplaga.

-  Eken Cup är stadens största handbollsfest. Den ger barn- och unga möjlighet att idrotta med den sport som man älskar, men också till att stärka gemenskapen och få träffa nya kompisar från Sverige och våra grannländer, säger Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd.

Eken Cup beviljas medel för fem delprojekt med en totalsumma på 305 000 kr. Projekten syftar till att ge barn- och unga, nyanlända och personer med funktionsnedsättning möjlighet att pröva på handboll i samband med Eken Cup.

-  Vi prioriterar särskilt satsningar som riktar sig mot barn- och unga, personer med funktionsnedsättning och nyanlända. Vi vill att fler personer får chans att utöva idrott utifrån sina villkor, men även möjlighet att hitta till idrotten för att sedan kunna delta i stadens föreningsliv. Eken Cup är därför en viktig satsning för staden, säger Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd.

Eken Cup arrangeras av föreningen Eken Cup (föreningarna GT Söder, HK Cliff och AIK) under fyra dagar i juni, 17-20 juni 2017, på Gubbängsfältet.

Mer information om Eken Cup: www.ekencup.se

Presskontakt: Gabriel Dahlander 076-122 91 86