Inflyttningskalas i Observatoriet

Till årsskiftet ska allt vara på plats och Observatoriet redo att ta emot skolklasser och lärare. Stockholms stad bjuder nu in till ett inflyttningskalas där byggnadens historia och framtid presenteras.

– Vi vill ge stadens unga en direktlänk till ett viktigt kapitel i svensk vetenskapshistoria. Här i Observatoriet samlar vi en världsunik kunskap som vi vidareförmedlar till elever och lärare, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Stockholms stad, genom skolfastighetsbolaget SISAB, förvärvade fastigheten i april. Nu tar innehållet form.

– Vårt mål är att skapa en ny och kreativ mötesplats mellan skolorna, akademin och ideella organisationer som bidrar till barns utveckling och höjda skolresultat, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Observatoriemuseet ska åter öppnas upp för allmänheten. I anslutande delar av huset skapas lärmiljöer för gemensamma aktiviteter med lärosäten i Stockholmsregionen, Kungliga Vetenskapsakademien och andra strategiska partners. Organisationer vars fokus är att stötta lärare och elever erbjuds att hyra kontorsplatser och nyttja Observatoriet för lärarfortbildningar och populärvetenskapliga program för intresserade stockholmare.

– Vi ger elever och lärare från hela Stockholm tillgång till denna världsunika byggnad och förhoppningsvis inspireras de av mötet mellan 1700-talets vetenskapsmiljö och vår tids digitalisering och rymdforskning, säger Olle Burell.

Inflyttningskalas 24 augusti kl. 15:00-16:30 vid Stockholms gamla observatorium

På inflyttningskalaset medverkar skolborgarrådet Olle Burell, utbildningsförvaltningen och SISAB, de organisationer som är påtänkta för samarbete inom ramen för konceptet för Observatoriet.

I programmet finns bland annat en presentation av stadens vision för Observatoriet och ett panelsamtal med fokus på hur skolor kan gagnas av samarbete med ideell sektor.

Världsunik forskningsinsats:

Temperatur och nederbörd har mätts tre gånger dagligen på observatoriet sedan år 1756. Observatoriet är därför den enda plats i världen där vädret observerats kontinuerligt i drygt 250 år. Idag sköter SMHI mätningarna och har en mätstation utanför byggnaden. Nu i april tilldelades de utmärkelsen "Centennial station" av världsmeteorologiorganisationen WMO.

Presskontakt: Yasmin Hussein 076-122 92 33