Miljonsatsning för att rusta upp samlings- och kulturlokaler

Nu fattar kulturnämnden i Stockholms stad beslut om en kraftfull satsning på samlingslokaler runt om i Stockholm. Satsningen rör fem olika Folkets hus och kulturhus och är en del av en satsning på lokala center för kultur i staden.

Följande lokaler ska rustas upp:

• Hjorthagens kulturhus
  • Nya Rågsveds Folkets hus
  • Park Älvsjö
  • Rinkeby Folkets Hus
  • Årsta Folkets Hus

Många lokaler är slitna och det finns behov av framför allt inre renovering och bättre tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Totalt fördelas 2,2 miljoner kronor.

- I ett växande Stockholm är satsningar på kulturen en självklarhet. Samlingslokaler är avgörande sådana platser för mig. Platser för delaktighet, föreningsliv, kultur och bildning, platser att växa med. Vi ärvde ett stort underskott från det borgerliga styret men nu fortsätter vi att satsa på och rusta upp kulturen, säger Mirja Räihä (S), kulturborgarråd.

Sedan valet har den socialdemokratiskt ledda majoriteten ökat de riktade medlen till samlingslokaler med 50%. 2018 beräknas den totala summan till samlingslokaler landa på nära 40 miljoner. En satsning det främsta oppositionspartiet Moderaterna helt drog tillbaka i sitt budgetförslag för 2018.

Presskontakt: Gabriel Dahlander 076-122 91 86