Ny mätning: Stockholms stad i topp när lärarstudenter rankar arbetsgivare

Varje år röstar Sveriges universitets- och högskolestudenter fram sina framtida drömarbetsgivare i landets största studentundersökning FöretagsBarometern. I år placerar sig Stockholms stad på första plats när lärar- och förskollärarstudenter rankar ideala framtida arbetsgivare

Det är totalt 1047 lärarstudenter i landet som fått svara på frågan; ”vilka fem arbetsgivare du helst skulle vilja arbeta för, dina fem ideal arbetsgivare.” Stockholms stad toppar listan för både studenter till förskollärare och lärare.

- Detta gläder mig otroligt mycket! Vi vet att allt börjar med en bra lärare och för att vi ska kunna locka de bästa lärarna till våra skolor så måste vi vara den bästa arbetsgivaren. Stockholms stad är löneledande i landet för lärare vilket är viktigt – men vi ser också att allt fler nyexaminerade lärare söker sig till våra skolor för att där finns de bästa kollegorna och cheferna. Den här undersökningen är ett kvitto på att vi är på rätt väg och att vi behöver fortsätta satsa på arbetsmiljön och bra utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare, säger skolborgarrådet Olle Burell (S)

Studenterna har även fått svara på frågor om vilka egenskaper de tycker är viktigast hos en framtida arbetsgivare där, trygg anställning, ett meningsfullt syfte med jobbet och respekt bland medarbetarna toppar listan över egenskaper. Samma gäller för karriärmål där studenterna även svarar att de söker en balans mellan jobb och privatliv.

Ideala arbetsgivare (Välj (5) arbetsgivare du helst skulle vilja arbeta för, dina fem ideal arbetsgivare.) /Källa: Universum FöretagsBarometern 2018

Lärare:

1. Stockholms stad (24%)

2. Göteborgs Stad (17%)

3. Skolverket (14%)

4. Internationella Engelska skolan (11%)

5. Uppsala kommun (9%)

7. Malmö Stad (6%)

8. Huddinge kommun (5%)

8. Nacka kommun (5%)

10. Karlstads kommun (5%)

10. Lunds kommun (5%)