Nya idrottssalar öppnas upp för föreningslivet

Utbildningsnämnden tar den 16 mars 2017 ytterligare beslut om att öppna idrottssalar till föreningslivet.

Under år 2017 beräknas minst 6 skolors idrottssalar bli tillgängliga: Mälarhöjdens skola, Alviksskolan, Kungsholmens grundskola, Högalidsskolan, Lindeskolan och Rålambshovsskolan.

Dessutom kan ytterligare 7 skolor bli aktuella, beroende på de tekniska förutsättningarna. Det gäller Mariehällsskolan, Årstadalsskolan, Herrängens skola, Hägerstenshamnens skola, Kungsholmens gymnasium, Matteusskolan och Ålstensskolan.

-  Vår vision är ”skolan mitt i byn” och då är det självklart att idrottssalar och andra fina skollokaler ska kunna användas av stockholmarna även på kvällar och helger, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Idrottsnämnden och utbildningsnämnden beslutade i juni 2016 i ett gemensamt ärende att öppna upp skolors idrottssalar till föreningslivet. Redan under samma år fick 7 skolors idrottssalar kortlås. Dessa var Västbergaskolan, Smedslättsskolan, Skarpnäcks gamla skola, Bromstensskolan, Äppelviksskolan, Gullingeskolan och Sörgårdsskolan.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: