Nya konstgräsplaner på Norra Reals gymnasium samt Kungsholmens gymnasium

Nu anläggs två nya konstgräsplaner, en på Norra real gymnasiums skolgård samt en Kungsholmens gymnasiums skolgård, för att ge idrottsrörelsen och skolornas elever ökad tillgång till idrotten. Det beslutar idrottsnämnden på dagens sammanträde.

Idag på idrottsnämndens sammanträde beslutar idrottsnämnden att anlägga två nya konstgräsplaner i innerstaden. De aktuella platserna är Norra real gymnasiums skolgård samt Kungsholmens gymnasiums skolgård.

- Två nya konstgräsplaner är mycket efterlängtat av idrottsrörelsen. Genom att samplanera idrottsytor med skolor kan nya idrottsytor byggas. Skolorna kommer på dagarna kunna använda konstgräsplanerna, och föreningslivet kommer kunna använda dem på kvällarna. Det är ett smart sätt att utnyttja våra gemensamma resurser, säger Emilia Bjuggren (S), Arbetsmarknad- och idrottsborgarråd i Stockholms stad.

Idrottsförvaltningen, utbildningsförvaltningen, SISAB och fastighetskontoret har på uppdrag av kommunfullmäktige genomfört ett samarbete som om gemensamma möjligheter till användning och planering av aktivitetsytor i skolor och på skolgårdar. Ambitionen är att få till stånd fler konstgräsplaner och mer tillgängliga idrottsytor för både idrottsrörelsen och skolorna.

- Både elever, föreningar och boende i närheten av skolorna har länge sett framemot att det ska bli konstgräs på dessa ytor. Det är ont om plats i innerstan och därför känns det extra viktigt att vi samutnyttjar våra gemensamma utrymmen, säger Olle Burell (S), Skolborgarråd i Stockholms stad

Presskontakt: Mika Metso, mika.metso@stockholm.se, mobil: 076-122 92 47