Överenskommelsen om Vanadisbadets framtid är klar

Stockholms stad tar över Vanadisbadet från och med 30 september 2018. Detta är nu formellt klart efter att ärendet behandlats i idrottsnämnden den 19 september 2017.

Parterna, Stockholms Stad och Vanadis Hotell & Bad, har under en tid fört konstruktiva samtal om hur ett övertagande bäst kan ske. För Stockholms Stad är behovet stort av ytterligare ett bad i det befintliga utbudet av simhallar och utomhusbad då flera större bad är under renovering.

Det ligger i båda parters intresse att badet får en fortsatt bra framtid och att nuvarande verksamhet kan avvecklas i rimlig takt och under bra former.

Vanadisbadet öppnades 1938 och är ett av de äldsta baden i Stockholm. När badet invigdes var det Stockholms första eluppvärmda utomhusbad. Sedan dess har det haft ett stort antal besökare och är en plats många stockholmare har en nära relation till. Vi Invest har via Vanadis Hotell & Bad verkat på badet sedan 1999. Stockholms Stad har hela tiden ägt badet, men tar nu från 30 september 2018 även över driften.

- Det känns bra att vi har hittat en överenskommelse och att vi kan lägga ännu ett bad till det kommunala utbudet. Vanadis Hotell & Bad har med engagemang driftat badet i flera år, och vi ser fram emot att driva det vidare, säger Alexander Lindholm (S), ordförande för idrottsnämnden i Stockholms stad.

- Vi känner starkt för Vanadisbadet och hoppas på en fortsatt bra och positivt utveckling av badet i Stockholms Stads regi efter nästa säsong. Men först ser vi fram emot att få drifta badet ytterligare en säsong, sager Nicke Bergström, projektledare på Vi Invest AB.

Mer om stadens simanläggningar: http://www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/Simma/

Presskontakt Socialdemokraterna: Gabriel Dahlander, 076-122 91 86

Presskontakt Vi Invest AB: Nicke Bergström, 0709-423720