Pressinbjudan: Ny kulturskola i Vällingby invigs

Onsdagen den 17 januari invigs den nya Kulturskolan i Vällingby. De nya lokalerna har bland annat danssal, bildsal, orkestersal och en blackbox för teaterundervisning och föreställningar. Även kursutbudet utökas och Kulturskolan kommer erbjuda helt nya kurser i textilt skapande, illustration och design. Större lokaler och fler kurser kommer ge förutsättningar fler elever att ta del av Kulturskolans verksamhet.

- Att öka stockholmarnas tillgång till kultur är ett prioriterat mål för oss. Vi vet att det skiljer sig åt mellan stadsdelarna när det gäller deltagande i Kulturskolans verksamhet, det vill vi ändra på. Kulturskolan är stadens viktigaste verksamhet för barn och ungdomars möjlighet att själva skapa kultur. Den möjligheten ska inte begränsas av var du bor. Det säger kulturborgarråd Mirja Räihä i en kommentar.

- Vi har sänkt avgifterna till Kulturskolan, vi vet att höga avgifter var ett problem för många familjer. Och nu tar vi ett steg till genom de nya lokalerna i Vällingby. Den stärka kulturskolan är en av många satsningar som gjorts i stadsdelen sedan valet. Inte minst har Kulturhuset Stadsteatern öppnat verksamhet här, och det arbete som medborgarföreningen Trappan gör. Det säger Kadir Kasirga ordförande Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

Tid: Onsdag 17 januari klockan 14.00

Plats: Pajalagatan 10, Vällingby Centrum.

Talar gör bland annat Kadir Kasirga, ordförande Hässelby-Vällingby -stadsdelsnämnd.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: