(S), (MP) och (V): ”Tillsätt en oberoende utredning av turerna kring Tele2-arenan”

Den samlade oppositionen i Stockholms stadshus kräver idag att det tillsätts en oberoende utredning för att granska turerna kring Tele2-arenan och stadens affärer med AEG. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är överens om att den senaste veckans nyhetsrapportering skapat så många frågetecken att det nu är viktigt för att återupprätta förtroendet för staden att alla turer i affären utreds i botten av en oberoende utredare. Kravet ställs i en gemensam skrivelse till kommunstyrelsen.

De senaste dagarna har det framkommit oroande uppgifter i media om stadens mellanhavanden med Anschutz Entertainment Group (AEG) som har ansvar för driften av Globenområdets arenor. Inför flera av de viktigaste avtalen tycks stadens representanter blivit bjudna på evenemang och resor av AEG. Detta har skett på ett sätt som inte ser ut att vara i linje med stadens ”Riktlinjer om mutor och representation”. Det har också framkommit uppgifter om tveksamheter i den process som ledde till att AEG fick rätten till driften av arenorna.

Andra medieuppgifter, som stärks av stadens egen ekonomiska redovisning, visar att stadens avtal med AEG under lång tid framöver kommer leda till förluster som Stockholms skattebetalare får bära och där AEG slipper stå för risken. Att sådana avtal är tecknade efter den typen av kontakter som visats upp i medierna är bekymmersamt och riskerar att skada bilden av Stockholms stad allvarligt.

Oppositionspartierna i Stockholms fullmäktige anser att det snarast behövs tillsättas en oberoende utredning för att bringa klarhet i denna fråga. Inom kort lämnas en gemensam skrivelse in till kommunstyrelsen med en sådan begäran. Skrivelsen bifogas.

Socialdemokraterna - Ömer Oguz, 0761 22 92 34
Miljöpartiet - Hakim Belarbi, 0761 22 96 57