Stockholm och Solna vill arrangera UEFA EURO 2020

Stockholms stad och Solna har gemensamt bestämt att ställa sig bakom Svenska fotbollförbundets ansökan om att vara värdstad för matcher under EM i Fotboll 2020. Matcherna är tänkta att spelas på Friends Arena i Solna som möter UEFA:s kapacitetskrav om 50 000 sittplatser.

Som ett led i turneringens 60-års firande kommer EM i Fotboll 2020 att samarrangeras av 13 städer runt om i Europa. Bryssel har sedan tidigare utnämnts till arrangörsstad men det är nu osäkert huruvida staden kommer att hinna bygga den tänkta arenan i tid. Därför har UEFA kontaktat ett antal städer, däribland Stockholm, för att hitta en möjlig ersättare. I samråd med Svenska fotbollförbundet öppnar nu Stockholm och Solna upp för att ta över om Bryssel inte skulle lyckas fullfölja sin ansökan.

- Tillsammans har vi alla förutsättningar för en riktig fotbollsfest. Vi ligger i framkant när det gäller att arrangera internationella evenemang, och det här skulle vara oerhört bra för besöksnäringen. Att arrangera stora evenemang är inte bara roligt för Stockholmarna. Det är även en del i arbetet för att långsiktigt stärka Stockholms varumärke och att utmärka Stockholm som besöksstad, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm.

Senaste exemplet på en stor internationell idrottsfest på Friends Arena var UEFA Europa League Finalen i maj 2017. Finalen generade totalt över 290 miljoner kronor till Stockholmsregionen.

- Den här typen av värdsåtagande är viktigt för Solna då det sätter oss på kartan som evenemangsstad i Europa. Matcherna genererar också både arbetstillfällen för solnaborna och intäkter för företag, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande i Solna.

Var och en av värdstäderna står värd för tre matcher i gruppspelet samt ytterligare en match i finalspelet. Skulle Stockholmsregionen och Friends Arena bli vald som arrangörsstad skulle tre gruppspelsmatcher och en åttondelsfinal spelas på nationalarenan. Skulle Sverige kvalificera sig till mästerskapet är Stockholm garanterat att landslaget skulle spela minst två av sina gruppspelsmatcher på Friends Arena. UEFA kommer att fatta beslut om eventuell ny arrangörsstad 7 december.

Presskontakt Karin Wanngård: Gabriel Dahlander 076-122 91 86

Presskontakt Pehr Granfalk: Henrik Benterås Lucht 072-583 12 35