Stockholms fortsatta arbete mot våldsbejakande extremism

Kommunstyrelsen har idag antagit lokala handlingsplaner mot våldsbejakande extremism. Handlingsplanerna är en fortsättning på de riktlinjer som antogs våren 2016 och som sju partier står bakom. (S, M, MP, V, L, FI och C).

I de lokala handlingsplanerna förtydligas det förebyggande arbete som ska bedrivas i stadens centrala nämnder och i samtliga stadsdelar. Arbetet sker i samråd med stadens ledning och den centrala samordnaren. Staden söker stöd i forskarsamhället och har ett samarbetsavtal med Försvarshögskolan för att utveckla arbetsmetoder och bistå med kunskapsstöd. Samtliga sju partier i den ursprungliga överenskommelsen står bakom dagens beslut.

Kommentarer från gruppledarna inom överenskommelsen:

- Stockholm stads arbete mot den våldsbejakande extremismen är ett grundläggande försvar för den demokrati och öppenhet som en överväldigande majoritet av stockholmarna står bakom. Jag är stolt över att vi i Stockholm har en bred politisk samsyn i vikten att motarbeta och förebygga extremismen och jag är övertygad om att vårt sätt att arbeta tillsammans visar på demokratins styrka, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

- I försvaret av Stockholm som en öppen och säker stad krävs verkningsfulla åtgärder på alla nivåer som har en bred politisk förankring. Moderaterna har tagit ansvar för att en blocköverskridande överenskommelse är på plats där vi bidragit med förslag på insatser mot våldsbejakande extremism i alla dess former. Det är en styrka att vi tillsammans över partigränserna anstränger oss för att göra arbetet för att värna stockholmarnas trygghet och säkerhet så bra och effektivt som möjligt, säger Anna König Jerlmyr (M), gruppledare och oppositionsborgarråd.

Antalet personer som sympatiserar med våldsbejakande islamistisk extremism ökar i Sverige samtidigt som en högerextrem våg drar över hela västvärlden. Dessa våldsbejakande rörelser måste motas med kraft. Det allra viktigaste vi kan göra på kommunal nivå är att jobba förebyggande och förhindra att fler personer radikaliseras. Därför är det väldigt positivt att vi i Stockholms stad har en bred majoritet bakom det fortsatta arbetet när vi nu antar lokala handlingsplaner för facknämnder och stadsdelsnämnder i hela staden, säger Daniel Helldén (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad.

- Det är viktigt att staden arbetar förebyggande för att motverka extremism och det är bra att det finns riktlinjer för hur det arbetet ska bedrivas lokalt, säger Sebastian Wiklund (V), gruppledare Vänsterpartiet Stockholms stad.

- Stockholmarnas frihet och säkerhet i tider av terrorhot är beroende av att staten och Stockholms stad lyckas minska risken för att människor blir beredda att ta till vapen mot samhället, samt att individer som gör detta hittas och lagförs. Vi har fått gehör för flera viktiga synpunkter och är glada över att ha medverkat till en blocköverskridande överenskommelse för ett forskningsbaserat lokalt arbete mot radikalisering och extremistiskt motiverade våldsdåd, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- Vi är särskilt glada för att Stockholm satsar på det förebyggande arbetet och där är skolan en viktig arena. I skolan har vi möjlighet att fånga upp unga i riskzon och arbeta effektivt med våldsprevention, säger Anna Rantala Bonnier (Fi), gruppledare.

- Vi har under hela resan deltagit konstruktivt i samtalen för att utveckla strategier mot extremism. Det behövs en rad åtgärder för att värna vår öppna stad och göra den säkrare, så att människor kan leva i trygghet och frihet. Professionalism och expertis är grundbultar i detta viktiga arbete och vi är glada att vi nått en bred överenskommelse mellan partierna i Stockholm, säger Karin Ernlund (C), gruppledare.

Presskontakt Socialdemokraterna: Gabriel Dahlander 076-122 91 86