Stockholms stad behåller högsta möjliga kreditbetyg

Det internationella kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor´s ger Stockholms stad fortsatt högsta möjliga långsiktiga och kortsiktiga kreditbetyg (rating) AAA/Stable respektive A-1+.

Mycket positiv syn på Stockholms stad

Stockholms stads styrkor ligger enligt Standard & Poor´s bland annat i att Stockholm har en välmående lokal ekonomi med hög ekonomisk tillväxt och låg arbetslöshet. Stockholms stad har även ansenliga tillgångar i ekonomiskt starka dotterbolag, vilka ger betydande ekonomiska buffertar.

Standard & Poor´s lyfter även fram att Stockholms stad har en finansiellt stark position med mycket stark finansiell styrning och stor budgetflexibilitet. Stockholms stad har även en låg skuldnivå och en bibehållen ansvarsfull skuldförvaltning.

– Det visar att vi har stabila finanser och en god ekonomi. En välskött ekonomi är grunden för en väl fungerande stad.  Det ger oss möjlighet att göra de nödvändiga investeringar som behövs på sikt, inte minst när det gäller satsningar på utbildning och kunskap. Det säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i en kommentar.

Presskontakt:

Tomas Gustavsson, pressekreterare, 076-122 91 99