Sturebyskolan byggs om och byggs ut

21 september fattar utbildningsnämnden beslut om en ny- och ombyggnation av Sturebyskolan vid Enskedefältet och Gamla Enskede. Skolan planeras för 1 170 permanenta platser i årskurserna F-9, jämfört med dagens 888 permanenta platser. Det innebär att ytterligare 282 elever kommer att kunna gå på Sturebyskolan.

Ombyggnationen beräknas preliminärt klar till höstterminen år 2020. Investeringen uppgår till 147 miljoner kronor.

- Det här är en stor och efterlängtad förstärkning av Sturebyskolan, som är prisbelönt för sin utbildningskvalitet. Att ännu fler elever får ta del av den här fina lärmiljön är något som verkligen gläder mig, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Vid Sturebyskolan finns idag två tillfälliga paviljongetableringar som måste avvecklas på grund av att det tillfälliga bygglovet upphör. Samtidigt finns ett behov av att öka skolans kapacitet. För att säkerställa att skolans elever har en skolplats i permanenta lokaler samt klara det långsiktiga kapacitetsbehovet av skolplats beslutar nämnden om ny- och ombyggnation av Sturebyskolan.

Befintlig matsalsbyggnad byggs om och byggs till. Idrottshallen blir större. Omklädningsrummen byggs ut. Nya lärosalar skapas. Biblioteket återskapas där det tidigare legat, så att det kan öppna sig mot ljushallen och vara en central del av skolan. Elevhälsans lokaler samlas i huvudbyggnaden och byggs om och utökas. Även receptionen och caféet byggs om och utökas. När de nya skollokalerna är klara och ombyggnationen är helt klar planeras en återställning och säkerställande av bra skolgård i och med att paviljonger rivs och en ny byggnad för lägre åldrar uppförs inom skoltomten.

Projektet genomförs av stadens skolfastighetsbolag SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB) som är en av Sveriges största fastighetsägare med sina 600 förskolor och skolor runt om i Stockholms stad.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: