När vill Centern börja sälja ut den offentliga vården?

Centerpartiets partistyrelse föreslår inför höstens partistämma att 50 procent av all vård i landet ska vara privatdriven. I dag är den siffran bara 10 procent.

Alla tre efterträdarkandidater till partiledarposten står bakom förslaget.

- Förslaget visar att Centerpartiets ledande företrädare har en nyliberal agenda och är eniga om att den offentligt drivna vården ska säljas ut och privatiseras i stor skala. Centerförslaget skulle i grunden förändra förutsättningarna i vården och innebär ett enormt systemskifte. Jag tror inte Centerledningen har svenska folket med sig i denna fråga, säger Lena Hallengren (S), vice ordförande i riksdagens socialutskott.

- Jag vill fråga de tre partiledarkandidaterna Anna-Karin Hatt, Annie Lööf och Anders W Jonsson hur tidsplanen ser ut för den massiva utförsäljning av bl.a. offentliga sjukhus och vårdcentraler som är nödvändig om Centern ska uppnå sitt mål att 50% av verksamheten ska drivas privat? När ska utförsäljningarna börja och när ska de ska vara genomförda? Det borde partiledarkandidaterna berätta för svenska folket, säger Lena Hallengren.

Presskontakt Anne Ekberg 072-214 36 14