(S) i utrikesutskottet kräver redovisning av svensk vapenexport till Egypten, Tunisien och övriga Nordafrika

Enligt uppgift från Amnesty kan det ha förekommit att svensk ammunition använts mot demonstranterna i Egypten.

– Om svensk ammunition använts mot demonstranter som kämpar för demokrati och frihet är det naturligtvis mycket allvarligt. I första hand vill vi nu ha en redovisning för grunderna för tillstånden för att sedan kunna ta ställning till om det skett något brott mot reglerna för vapenexporten, säger S-ledamoten av utskottet Kenneth G Forslund.

Utskottet beslutade också på begäran av Socialdemokraterna att regeringen ska komma till utskottet och redogöra för sin politik vad gäller Nordafrika. – Vi vill se en politik som tydligt driver på för demokrati och frihet även i den här delen av världen. Alldeles för länge har man blundat för våldet och förtrycket. Det tjänar inte våra intressen, varken nu eller på sikt, säger S-ledamoten av utskottet Carina Hägg.