Socialdemokraternas kongress inleds idag

Idag möts Socialdemokraterna i Västerås för kongress. Kongressen pågår fram till söndag och behandlar två huvudteman, framtidens jobb och framtidens folkrörelse.

Kongressen samlar 350 ombud, ett stort antal åhörare, journalister och andra intresserade. Dessutom kommer miljöpartiets språkrör, Åsa Romson och Gustav Fridolin, norska socialdemokraternas partiledare Jonas Gahr Støre, palestinska Fatahs Nabeel Shaath och andra internationella gäster att besöka kongressen.

– Kongressen är ett viktigt avstamp för den fortsatta utvecklingen av Socialdemokraterna och vår framtida politik – en politik som fixar jobben och skapar ett bättre Sverige för alla. Det är också första gången som hela partiet samlas efter valåret och vi ska självklart ta tillfället i akt att fira att vi vann viktiga segrar i många kommuner och landsting, och att vi fick uppdraget att bilda regering, säger partiordförande Stefan Löfven.

Två teman
Vid kongressen 2013 togs beslutet att ha kongresser vartannat år istället för vart fjärde. Det ger fler tillfällen för vårt parti att tillsammans utveckla och påverka den politik vi ska föra. Det stärker vår demokrati och ger oss fler tillfällen att fokusera på fler frågor. Årets kongress kommer att behandla två teman:

• Framtidens jobb sätter fokus på den viktigaste politiska frågan i Sverige idag, att få ner arbetslösheten och skapa fler jobb. Det är ett brett tema där flera politikområden samverkar för att nå vårt mål om Europas lägsta arbetslöshet 2020.

• Framtidens folkrörelse sätter vårt eget utvecklingsarbete i fokus. Vi är utan tvekan Sveriges största parti med över 100 000 medlemmar och vi vill bli ännu fler. Det gör vi genom att vara ett parti där människors engagemang kan växa och där möjligheterna är många.

Se fullständigt program och med information om kongressen här: www.socialdemokraterna.se/kongress

Tid och plats

Fredag 29/5 – söndag 31/5 på Aros Congress Center, Västerås