Dryckeskonsumtionen: en av julens stora miljöbovar – SodaStream tipsar hur du lever grönare i jul

Att det dricks enorma mängder glögg och julmust under årets stora högtid är kanske föga förvånande. Men faktum är att det under december även dricks mer sprit, vin och öl än de flesta andra månaderna på året. De söta och alkoholhaltiga dryckerna tär dock inte bara på vårt välmående, de ökar dessutom koldioxidutsläppen med hela 710 procent.

Enligt förra årets Julrapport från Svensk Handel planerade var fjärde svensk att dra ner på konsumtionen av julklappar. Dessutom uppgav 22 procent att de ville handla mindre julmat. Trots detta spås det att vi kommer handla mat och prylar för närmre 80 miljarder kronor under årets julhandel. Något som kommer ha en enorm inverkar på miljön.

Kolsyretillverkaren SodaStream har kartlagt hur mycket vår dryckeskonsumtion ökar i december samt hur mycket större koldioxidavtryck vår konsumtion under julmånaden genererar. Inte nog med att vi dricker 35 000 000 liter julmust i december, dessutom dricker vi nästan 2 400 liter sprit, drygt 21 000 liter vin och 24 000 liter öl. Och det visar sig att utsläppen för julmust, sprit, vin och öl ökar med oroväckande 710 procent under årets sista månad. I samband med detta tipsar SodaStream hur du kan leva mer hållbart i jul.

– Samtidigt som konsumtionen kring jul ökar för varje år som går talas det allt mer om hållbar och cirkulär konsumtion. Att det återvunna plagget blev utsett till årets julklapp är ett av många exempel på detta. Det faktum att allt fler väljer SodaStream istället för att konsumera engångsplastflaskorär ett annat,säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

SodaStreams bästa tips för en grönare jul

• Ett grönt julbord är ett härligt julbord: Dra ner andelen kött och fisk och addera fler gröna alternativ. Det är bra för både hälsan och miljön.
  • Logiskt med ekologiskt: Välj ekologiska produkter om möjligt. Du får de bästa råvarorna av högsta kvalitet samtidigt som du bidrar till en god jul för såväl djur som natur och människor i andra delar av världen. Var extra noga med att välja ekologiskt när det kommer till hårdbesprutade julklassiker som kaffe, russin och citrusfrukter.
  • Mindre plast med gröna bubblor: Sverige har ett av världens bästa kranvatten, varför inte använda denna fantastiska naturresurs? Visst kan du återvinna tomma flaskor och burkar, men det bästa för miljön är så klart att sluta förbruka dem helt. Gör din egen juldryck och tillsätt klassiska julkryddor. Gillar du bubblor? Kolsyra ditt vatten med hjälp av en SodaStream som dessutom har ett dussintal olika smaker, bland annat deras alldeles egna must.
  • Pepparkakor gör dig snäll: Var snäll mot regnskogen och se till att välja godis och pepparkakor som är fria från palmolja. Läs igenom innehållsförteckningen, många producenter har valt att skippa palmolja helt.
  • Grönt är skönt: Årets julklapp är det återvunna plagget. Tänk cirkulärt i jul och köp begagnat, hemmagjort eller varför inte en upplevelse? Vill du mot förmodan köpa något nytt tipsar M3 om några miljövänliga prylar här.
  • Ställ KRAV på din gran: Den KRAV-märkta granen är den bästa för miljön. De går att beställa online och om du mot förmodan inte får tag på en är rödgranen det bästa alternativet. Fråga var den odlats, ju närmre desto bättre. Kungsgranar som inte är KRAV-märkta är oftast sämre då de sannolikt odlats med både gödsel och bekämpningsmedel. Plastgranen är dock det sämsta alternativet. Trots att den kan användas i flera år har en plastgran störst total miljöpåverkan när produktion, transport och mängden giftiga kemikalier vid nedbrytning och förbränning räknas samman.
  • Secret Santa:Ofta leder julklappshetsen mest till stress. Prata ihop dig med familjen och dela upp konsumtionen. Kanske räcker det att alla köper en julklapp till en familjemedlem?

E-post:

Om kartläggningen
Kartläggningen baseras på en sammanställning med statistik från Systembolaget, Sveriges Bryggerier, Science Direct och Epsilon. Statistik över konsumtionen av sprit, vin och öl på hela året från 2017 samt december 2017 är hämtad från Systembolaget försäljningsrapport 2017. Konsumtion av julmust på hela året från 2017 samt december 2017 är hämtad från Sveriges Bryggerier. Statistik kring utsläpp av sprit, vin och öl kommer från Science Direct. Statistik kring utsläpp av julmust kommer från Epsilon.

Bilaga*

Typ av dryck  Årlig konsumtion  Genomsnittlig månads-konsumtion Konsumtion i december  CO2e utsläpp årligen   Genomsnittlig CO2e-utsläpp/
månads
CO2e-utsläpp i december  Procentuell ökning i av CO2e -utsläpp i december