Med 1,2 miljoner användare i Sverige är SodaStream marknadsledande och fortsätter att utmana läskföretagen

SodaStream fortsätter att plocka marknadsandelar från de traditionella läskjättarna och med en marknadsandel på 53 procent leder SodaStream nu marknaden för kolsyrat vatten i Sverige. En trendrapport som SodaStream tagit fram, visar att svenska folket kolsyrar över 70 miljoner liter kranvatten varje år med hjälp av en SodaStream.

Dryckesföretaget SodaStream har haft ett framgångsrikt år med många nya produktlanseringar kombinerat med ett bra resultat. SodaStream, vars produkt gör att man kan kolsyra kranvatten på endast några sekunder, har nu över 1,2 miljoner användare och leder den svenska marknaden för kolsyrat vatten med en marknadsandel på 53 procent, enligt SodaStreams senaste trendrapport.

Den starka tillväxten är ett resultat av ett stort fokus på produktinnovation. Under 2014 lanserade SodaStream bland annat SodaStream Caps, en ny smakkapsel som placeras på flaskan och med ett enkelt tryck förvandlar kolsyrat vatten till en välsmakande dryck.

”2014 har varit ett fantastiskt år för oss där vi lagt ett stort fokus på att utveckla och förbättra vår produkt. Att allt fler upptäcker nyttan och fördelarna med att kolsyra vatten och göra smaksatta drycker hemma är jätteroligt och 2015 ser redan nu väldigt lovande ut”, säger Victoria Stenman, Country Manager på SodaStream.

Trenden att kolsyra och smaksätta sin egen dryck hemma ökar snabbt i Europa. Sveriges Bryggeriers medlemmar sålde under 2014 cirka 50 miljoner liter kolsyrat naturellt vatten på returglas, pantburk eller pant-PET i Sverige, vilket kan jämföras med SodaStreams försäljning om drygt *57 miljoner sålda liter kolsyrat vatten samma år.

I sin senaste trendrapport förutspår SodaStream att marknaden kommer att växa med 10 procent under de kommande 5 åren.

”Vi märker av en fortsatt stark tillväxt på marknaden och i framtiden ser vi att alla hushåll i Sverige kommer att ha en egen kolsyremaskin hemma. Det finns inte längre någon anledning för konsumenter att gå till butiken för att köpa kolsyrat vatten eller läsk på flaska och burk”, säger Victoria Stenman.

Sofie Segerborg, Presskontakt SodaStream Sverige
E-post: sofie.segerborg@edelmandeportivo.com
Telefonnummer: 072-164 93 50

SodaStream är världens största tillverkare, distributör och marknadsförare av kolsyremaskiner för hemmabruk med över 60 000 återförsäljare i 45 länder världen över. SodaStream erbjuder ett enkelt, kul och hållbart system för att göra kolsyrat vatten och smaksatta drycker hemma utav vanligt kranvatten. Varje år förser SodaStream miljoner hushåll med över 700 miljoner liter kolsyrat vatten, vilket innebär att SodaStream är ett av världens största dryckesföretag.

För mer information om SodaStream, besök hemsidan: www.sodastream.se
SodaStream Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/SodaStreamSverige