Nyttigare mellanmål ger hälsokick till höstlovet

Höstlovet är för många en aktiv vecka där barn och vuxna gör saker tillsammans. Samtidigt innebär skollov att vi tänker mindre på vad vi stoppar i oss och en matsäck full av sötsaker är inte ovanligt på utflykten.  Gör ett nyttigare mellanmål till höstlovet med SodaStreams naturliga smakessenser Natural Flavor Essence som ingrediens.

SodaStream har i samarbete med Rent a Chef tagit fram ett antal recept på mellanmål där smakessenserna Natural Flavor Essence får en ny funktion som ingrediens i ett nyttigare mellanmål. SodaStreams Natural Flavor Essence innehåller varken socker, färgämnen, konserveringsmedel eller sötningsmedel.

Med de nya recepten kan du skippa bullar och söta drycker i matsäcken till höstlovet och istället fylla den med en lakrits- och blåbärssmoothie eller äppel- och päronchips.

– Ett mellanmål kan vara både nyttigt och gott. Vi vill inspirera våra användare till att hitta nya användningsområden för sina favoritsmaker och skapa egna recept, säger Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef på SodaStream.

Kockarna från Rent a Chef har tagit fram recept gjort på fyra av de åtta smakerna som ingår i serien Natural Flavor Essence. Resultatet blev en lakrits- och blåbärssmoothie, äppel- och päronchips och hemmagjord müsli.

– Som kock handlar det om att hitta nya och ibland oväntade vägar till smakupplevelser. Genom att utgå ifrån SodaStreams smaksättningar har vi hittat ett nytt och inspirerande sätt att tillaga lite nyttigare mellanmål, säger Gunnar Frykfors på Rent a Chef.

Lakrits och blåbärssmoothie

2 glas

en tsk lakristpulver

1dl frysta blåbär

1 en eko banan

1dl turkiskyoghurt

Ett par droppar SodaStream Natural Flavor Ecssence blåbär

Ev. lite honung för att söta upp.

Lägg all ingredienser i en mixer och mixa till slät.

Häll upp och garnera med lite färska eller frysta bär.

Äpple och päron chips

90 g socker

5 st äggulor

5 dl vispgrädde

1 dl apelsin-ananas smak från SodaStream: ”Natural Orange & Pineapple”

4 msk råsocker

Ca 1 tesked SodaStream Natural Flavor Ecssence äpple/päron

Sätt ugnen på 100 grader.

Skiva frukten så tunt som möjligt och lägg ut den på bakplåtspapper eller annan nonstickmaterial.

Blanda ut 1tsk SodaStream Natural Flavor Essence i 3 cl vatten och spraya därefter frukten med essensen så jämt det går. Baka av i ca 4 h beroende på storlek på frukten.

Hemmagjord müsli

1 1/2dl cashewnötter

2dl paranötter

1dl solrosfrön

1dl kokosflingor

1dl pumpakärnor

1/2 sesamfrön

3dl mandelmjöl eller finkrossad mandel

1 msk kanel

1 tsk kardemumma

1 tsk äkta vaniljsocker

1tsk salt

Ca 1/2 cl SodaStream Natural Flavor Ecssence pomgranate

1 st granatäpple

Sätt ugnen på 175 grader.

Mixa nötter grovt i en matberedare och lägg ut på en plåt. Blanda ner frön, kokosflingor

mandelmjöl, SodaStream Natural Flavor Essence, kanel, kardemumma, vaniljsocker och salt. Rosta av i ugnen och rör om då och då tills müslin fått färg och konsistens ni önskar.

För mer information, högupplösta bilder samt produktprover kontakta:
Frida Lind, 073- 655 31 01, fli@geelmuyden-kiese.se

SodaStream är marknadsledare inom kolsyremaskiner för hemmabruk. SodaStream-systemet gör det möjligt för konsumenter att kolsyra vatten och smaksätta kolsyrade drycker i hemmet, istället för att köpa färdigförpackade flaskor eller burkar. Det innebär mindre krångel och stora miljövinster. Med ett arv sedan 1903 har SodaStream fortsatt att introducera innovativa lösningar för dryckesmarknaden. SodaStreams produkter finns i mer än 50 000 butiker i 42 länder runt om i världen. För mer information om SodaStream, besök hemsidan: www.sodastream.se. Gilla SodaStream Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/SodaStreamSverige

Om Rent a Chef
Rent a Chef hyr ut professionella kockar till privatpersoner och företag för olika sorters matlagningsevents. Företaget grundades år 2002 av Gunnar Frykfors och Pennicha Sabandar. År 2004 startades Rent a Chef Sweden AB och efter en stor succé så har företaget expanderat i Malmö och Göteborg. Rent a Chef kan erbjuda gourmet homecooking, aktiv matlagning, eventcooking, konsultering. Rent a Chef har även matlagningsstudios i Stockholm och Malmö, där olika sorters matlagningsevents, konferenser, produktlanseringar och pressreleaser anordnas. För mer information om Rent a Chef, besök hemsidan: www.rentachef.com

Ett mellanmål kan vara både nyttigt och gott
Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef på SodaStream