SodaStream guidar i plastdjungel: Så undviker du den gömda plasten

De senaste åren har människans plastkonsumtion ifrågasatts allt mer och begrepp som plastbanta och plogging har etablerats. Men förutom miljöbovar som plastflaskor och plastbestick, vilka produkter bör undvikas? För att guida svenskarna i plastdjungel har SodaStream listat fem produkter som innehåller plast utan att vi kanske tänker på det.

Varje år hamnar cirka 8 miljoner ton plast i våra hav. Hela 40 procent av all plast som produceras används dessutom till engångsförpackningar.[1] Engångsartiklar i plast är därför ett stort hot mot miljön, inte minst för haven. Detta är något som får såväl politiker, företag som privatpersoner att reagera. Senast i raden är Europaparlamentet som i slutet av oktober röstade för ett förbud mot ett antal engångsartiklar i plast. Målet är att engångsartiklar av plast som tops, bestick, tallrikar, ballongpinnar och sugrör ska vara förbjudna till 2021.

Sedan 1970-talet har SodaStreams hjärtefråga varit plastens dåliga inverkan på miljön. Plastflaskor, plastbestick och tops är uppenbara miljöbovar men plast gömmer sig i många fler produkter. Nedan följer därför en lista på fem föremål som innehåller plast och tips på hur de går att ersätta med mer miljövänliga alternativ.

– På SodaStream vill vi göra det lättare för konsumenter att leva ett hållbart liv. Våra produkter gör det möjligt för människor att spara in på en stor del av sin plastkonsumtion, genom att kolsyra eget vatten slipper du köpa hem bubbelvatten i plastflaskor. Det är bara en av många enkla saker som vi alla kan göra för en hållbar värld, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadschef på SodaStream.

1. Pappersmuggar
Pappersmuggar har ofta ett tunt lager med plast på insidan, detta för att muggen ska vara vattentät. Istället för att köpa kaffet i en take away-mugg är ett tips är att köpa en egen återanvändbar kopp som du kan be att få ditt kaffe serverat i.

2. Aluminiumburkar
Precis som pappersmuggar, har många aluminiumburkar ett tunt foder av plast för att förhindra att det rostar. Ett tips är att använda en SodaStream-maskin och kolsyra eget vatten som du kan smaksätta med valfri smak.

3. Tepåsar
Även i många tepåsar går det att finna små mängder av plast. Trots att själva påsen ofta är i papper kan tepåsar vara värmeförseglade med polyeten som är en typ av plast. Ett mer miljövänligt alternativ är därför att köpa en tesil i metall som du fyller med löste.

4. Presentpapper
Glansigt och glittrigt presentpapper innehåller ofta plast och kan därför inte återvinnas. Ett tips är att slå in paket i klassiskt brunt presentpapper som du kan dekorera med exempelvis torkade blommor och blad.

5. Kvitton
Kvitton består till stor del av papper, men kvitton med en glansig yta innehåller ofta plastkemikalien Bisfenol A. Om möjligt, försök att avstå från att få ditt kvitto utskrivet.

[1] https://www.hsr.se/fakta/fakta-om-skrap/plast-ett-stort-problem-i-vara-hav

E-post: peter@agency.se

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se