SodaStream lanserar ny smakportfölj

SodaStream presenterar nya smaker med utökat fokus på naturliga ingredienser

SodaStream lanserar nu ett nytt sortiment med smaksättare till sitt bubbelvatten, som ersätter de befintliga smakerna. Målet med den nya portföljen är att erbjuda välsmakande drycker där andelen artificiella tillsatser har minskat, för att ge plats åt mer naturliga ingredienser.

- Vid utvecklingen av de nya smakerna har vi lyssnat på vad våra kunder efterfrågar och har just därför ökat mängden naturliga ingredienser, säger Victoria Stenman, Nordic Sales Director på SodaStream. Vi är självklart väldigt glada över att kunna erbjuda fler drycker som våra kunder kan dricka med gott samvete.

Bland de drygt 25 smakerna finns både gamla klassiker och nya spännande smakkombinationer av frukt och bär. Bland de nya Free-smakerna, som varken innehåller konserveringsmedel, artificiella färgämnen, aromer och sötningsmedel, finns bland andra Raspberry och Pink Lemonade. I Classics-serien, som innehåller upp till hälften så mycket socker som motsvarande läskedrycker på marknaden, återfinns smaker som Cola och Lemon Lime.

- Våra nya smaker har genomgått noggranna tester för att se till att de både smakar bra och håller en kvalitet av högsta möjliga standard, fortsätter Victoria Stenman. Min personliga favorit är Free Red Apple, som påminner mig om svensk höst!

Inför utvecklingen av smakerna har SodaStream genomfört kvalitativa konsumentundersökningar som visar att de nya smakerna möter eller överstiger de kvalificerade standarder som finns för sötma, kvalitet och precision.[1]

Dessutom byter flaskan skepnad till en mer användarvänlig design, för att göra det ännu enklare för konsumenter att smaksätta sitt kolsyrade vatten hemma. Flaskan rymmer 440 ml smak och ger upp till 7-9 liter färdig dryck. Smakerna kommer finnas tillgängliga hos elektronikhandeln från oktober och i dagligvaruhandeln från januari 2016.

Om de nya smakerna:

Free: Fräscha frukt- och bärsmaker som endast innehåller naturliga ingredienser. Utan konserveringsmedel, artificiella färgämnen, aromer och sötningsmedel.
Passion Mango, Apple Peach, Cranberry Raspberry, Berry Mix, Red Apple, Pink Grapefruit, Strawberry, Raspberry, Pink Lemonade, Cloudy Lemonade, Pear

Zeros: Spännade smaker med tropiska inslag. Berikade med vitaminer (C, D3, E, and vitamin B6 and niacin) och utan kalorier.
Strawberry Watermelon, Pineapple Grapefruit, Pink Grapefruit, Lime

Classics: Klassiker i ny tappning. Innehåller upp till  50% mindre socker jämfört med motsvarande läskdrycker på flaska och burk. Kategorin innehåller 30% mindre artificiellt sötningsmedel per milliliter än tidigare sortiment.
Cola, Lemon Lime, Orange, Dr. Pete, Ginger Ale, Tonic, Cola Sugar Free, Lemon Lime Sugar Free, Orange Sugar Free

Energy: Innehåller koffein som verkar uppiggande och är berikad med vitaminer (riboflavin, niacin och B6 vitamin).
Energy, Energy Sugar Free

[1] Undersökningarna är genomförda av Sensory Spectrum, på uppdrag av SodaStream, där experter inom olika smakkategorier har värderat de nya smakerna.

För mer information, kontakta:

Victoria Stenman, Nordic Sales Director SodaStream
E-post: victoria.stenman@sodastream.com
Telefonnummer: 0765 – 47 04 16

Krisztina Fuzesi, Edelman Deportivo, presskontakt SodaStream
E-post: krisztina.fuzesi@edelmandeportivo.com
Telefonnummer: 0730 – 44 31 36

SodaStream är världens största tillverkare, distributör och marknadsförare av kolsyremaskiner för hemmabruk med över 60 000 återförsäljare i 45 länder världen över. SodaStream erbjuder ett enkelt, kul och hållbart system för att göra kolsyrat vatten och smaksatta drycker hemma utav vanligt kranvatten. Varje år förser SodaStream miljoner hushåll med över 700 miljoner liter kolsyrat vatten, vilket innebär att SodaStream är ett av världens största dryckesföretag.

För mer information om SodaStream, besök hemsidan: www.sodastream.se
SodaStream Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/SodaStreamSverige
SodaStream Sverige på Instagram: @SodaStreamSverige