SodaStream och svenska Helena bekämpar plastföroreningar i Honduras

Tidigare i oktober skickade SodaStream tre skandinaver till Honduras för att de med egna ögon skulle få se den förödande inverkan som plast har på vår natur. Målet med resan var att utbilda plastbekämpare som i sin tur kan sprida kunskap och på så sätt få fler att ändra sitt beteende. Helena Olmås var resans svenska deltagare.

”Brinner du för kampen mot engångsplastflaskor? Då kanske DU är den vi letar efter!” så löd det då SodaStream genom en tävling sökte deltagare till Hondurasresan. Tack vare sitt starka engagemang i frågan vann svenska Helena Olmås en plats. Tidigare i oktober reste hon tillsammans med totalt 130 personer från hela världen till ön Roatán i Honduras för att utbildas i problemet kring plastföroreningar. Under resan fick deltagarna också chansen att se plastens negativa inverkan på naturen med egna ögon. Roatán är nämligen en av de platser i världen som drabbats hårdast av plastföroreningar.

Med på resan fanns såväl anställda på SodaStream som journalister. Under resan deltog flera gästtalare, bland annat Laura Leiva som forskar i hur haven påverkas av plast, Elena Gonzalez från den lokala NGO Bay Island Coastal Clean-up och konstnären Chris Jordan.

– Jag tycker att SodaStreams resa till Honduras är ett fantastiskt initiativ. Resan gjorde det möjligt för oss deltagare att se plastkatastrofen på Roatán med egna ögon men också att sprida detta vidare till så många som möjligt. Jag ska göra allt jag kan för att människor runt omkring mig ska se på det här stora problemet med nya, mer kunniga ögon, säger Helena Olmås.

Helena reste till Honduras tillsammans med en danska och en finska som även de vunnit en plats på resan. Förutom att utbilda i problematiken samt inspirera till lösningar var resans syfte att de tre skandinaverna ska sprida sin kunskap så att fler förstår konsekvenserna av vår livsstil som idag förstör vår natur. Resan till Honduras pågick mellan 7 och 10 oktober.

– Vi har alla sett hemska bilder och videoklipp av plastföroreningar och djur som har magen full med plast. Men jag tror att vi måste få se det i verkligheten om vi ska motiveras tillräckligt för att stoppa vår förödande konsumtion. Resan till Honduras har gett oss perspektiv, både oss på SodaStream men också för våra tre skandinaviska deltagare. De har förhoppningsvis åkt hem med en stark motivation att sprida sin kunskap och på så sätt förändra människors beteende, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Holy Turtle
Under resan lanserades även satsningen The Holy Turtle - en massiv konstruktion designad för att rensa haven från plastavfall. Det är en 300 meter lång flytande enhet som är konstruerad för att försiktigt bogseras av två fartyg över öppet hav. Syftet är att fånga upp flytande avfall och samtidigt värna om djurlivet. The Holy Turtle har lämnats kvar på Roatán även efter att SodaStream och de andra organisationerna lämnat. Det är en gåva till befolkningen på ön som har fått lära sig att hantera den. SodaStream har dessutom valt att inte patentera teknologin bakom Holy Turtle för att vem som helst ska kunna kopiera den och installera systemet världen över.

E-post: peter@agency.se

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se.