Lanserar villkorsanalys för vd- och styrelseansvarsförsäkring

En position som vd eller styrelsemedlem medför ett personligt ansvar för att det företrädda bolaget sköts i enlighet med lagen. Ledande befattningshavare bör skydda sig mot krav på betalning och skadestånd.  Söderberg & Partners har genomfört en analys av försäkringsvillkoren på marknaden. Analysen visar att det finns betydande skillnader mellan de analyserade produkterna.

Totalt ingår tio försäkringsgivares villkor i den nya analysen och av dessa får fyra grönt ljus av Söderberg & Partners. De försäkringsgivare som enligt analysen erbjuder det mest omfattande skyddet är AIG, Ace, Chubb och Zurich.

Ett moment i försäkringen som kan vara av stor betydelse är vilken möjlighet till förlängd upptäcktsperiod som erbjuds. Ifall man har bytt försäkringsbolag, ersätts normalt sett inte en skada om krav framställs efter att försäkringsperioden gått ut. Med en förlängd upptäcktsperiod omfattas dock även krav som framställs under den förlängda perioden. Hur aspekten upptäcksperiod hanteras skiljer sig mellan de villkor som ingår i analysen.

En annan viktig aspekt vid valet av försäkringsskydd för vd- och styrelseansvar är vilka ansvarsgrunder som omfattas. Viktigast är ansvaret som befattningshavare har enligt aktiebolagslagen. På senare tid har det dock också blivit vanligt att krav riktade mot vd och styrelse framställs med grund i annan lag. Exempel på detta kan vara när bolaget underlåter att betala skatter i tid, då kan vd och styrelse istället bli personligt betalningsansvariga enligt skatteförfarandelagen. Det är därför av vikt att antalet omfattade ansvarsgrunder är så stort som möjligt.

• Ledande befattningshavare har på många sätt en utsatt roll inom företaget. Nyligen föll en dom i ett rättsfall där vd:n och en styrelsemedlem i ett bolag ådrog sig skadeståndsansvar efter att ha fattat beslut om att avyttra hela bolagets varulager. Förlusten uppskattades till 16 miljoner kr. Fallet visar tydligt vikten av att ha ett gott försäkringsskydd som ledande befattningshavare då mycket stora summor kan stå på spel, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för Sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.