Så påverkas börsen och ekonomin av riksdagsvalet

Idag släppte Söderberg & Partners kvartalets strategirapport, denna gång med valspecial. Företaget har gjort en djupdykning i det svenska valet och hur det påverkar den svenska börsen och ekonomin.

Söndag den 14 september går svenska folket till valurnorna. Söderberg & Partners har analyserat den svenska politikens påverkan på börsen genom att studera de 13 riksdagsval som ägt rum mellan 1970 och 2010.

När man gör en historisk tillbakablick kan man se en tydlig trend på Stockholmsbörsen. Det är en högre ekonomisk aktivitet under ett valår, både hushållens och statens konsumtion går upp. Man kan se en osäkerhet och fallande börskurser upp till sex månader före valet. I efterdyningar av valet, oavsett om man ser till tre, sex eller tolv månaders sikt ser man stigande kurser. Marknaden tar därmed ut osäkerheten inför valet för att sedan andas ut när resultaten presenteras.

-          Börsens reaktion går i linje med hur den reagerar på andra fenomen. Börsen ogillar osäkerhet och därför kan vi se att detta sker. Det är samma scenario som gäller oavsett om det blir sittande regering efter valet eller ett skifte, även om det blir en vänster- eller högerregering, säger Matthias Gietzelt, strateg på Söderberg & Partners.

Vidare visar analysen att den ekonomiska tillväxten är högre under vänsterregeringar och att den ekonomiska aktiviteten är högre under åren då sittande regering blir omvald. Under vänsterregeringar har Stockholmsbörsen haft en genomsnittlig årsavkastning motsvarande 15,2 procent per år. Under högerregeringar har Stockholmsbörsen haft en klart sämre utveckling, i snitt har avkastningen uppgått till 8,3 procent under mandatperioden. Det bör dock betonas att flertalet engångseffekter under den studerade perioden har påverkat utfallet och att en allt större global påverkan har spelat in.

-          Politiken har blivit allt mer lik mellan blocken och Sverige som helhet påverkas idag mer av global efterfrågan än av svensk politik. Det gör att vi bedömer att utfallet under årets riksdagsval ändå har en relativt liten betydelse för den ekonomiska utvecklingen det kommande året, säger Matthias Gietzelt.

Läs mer om hela valanalysen och övrig information om marknader på Söderberg & Partners Newsroom, här hittar du även rapporten i sin helhet.

För mer information:

• Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners, 08- 451 50 17
  • Matthias Gietzelt, strateg, Söderberg & Partners, 08-451 50 34

Om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående förmedlare av liv- och pensionsförsäkringar med Nordens största fristående analysavdelning inom försäkringar. Företaget har en mängd olika verksamheter.

Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar en individanpassad lösning. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.