Söderberg & Partners blir delägare i norsk Private Bankingaktör

Söderberg & Partners fortsätter att växa. Genom en investering i norska Förvaltningshuset, som är den snabbast växande oberoende finansiella rådgivaren i Norge, går Söderberg & Partners nu in på Private Bankingmarknaden i grannlandet.

Förvaltningshuset grundades 2006 med ambitionen att vara ett oberoende alternativ till de traditionella aktörerna inom finansiell rådgivning. Företaget har redan hunnit bli en av de största fristående aktörerna på marknaden för Private Banking i Norge och har idag cirka 70 medarbetare. Förutom huvudkontoret i Oslo finns de även på fem andra orter i Norge och har cirka sex miljarder kronor under förvaltning. Kunderna är förmögna privatpersoner, stiftelser och organisationer. Förvaltningshuset kommer att behålla sitt varumärke och namn när Söderberg & Partners går in som delägare.

- Förvaltningshuset har sedan etableringen för tretton år sedan varit en utmanare på den norska finansiella rådgivningsmarknaden och vi har haft en stark kundtillströmning. Nu vill vi ta nästa steg i vår resa och alliansen med Söderberg & Partners kommer att ge oss ytterligare styrka och skalfördelar till att göra det, säger styrelseordföranden i Förvaltningshuset, Tore Malme.

Nu siktar den nya alliansen på att bli störst i Norden inom finansiell rådgivning i segmentet Private Banking.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ledningen och medarbetarna i Förvaltningshuset för att fortsätta utmana storbankerna och andra konkurrenter i Norge. Förvaltningshuset har en stark organisation, en gedigen rådgivningsmetodik och en oberoende plattform. Tillsammans tror jag att Förvaltningshuset och Söderberg & Partners blir en stark spelare på marknaden de kommande åren, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

Affären är villkorad av Finanstilsynets godkännande.

Vill du veta mer? Besök Söderberg & Partners hemsida

Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17.

Snabba fakta om Söderberg & PartnersSöderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Vi bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsförmedling, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering. Kundlöfte och värderingarVårt mål är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi präglas av tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig. Vi sätter alltid kundens intressen först, och all rådgivning som sker inom Söderberg & Partners utgår från varje kunds unika behov. Vi vet att väl underbyggda råd gör skillnad.