Strategirapport- ”Påverkan från demografisk motvind”

Söderberg & Partners lanserar idag årets första strategirapport. I denna görs en genomgång av de konjunkturella förutsättningar och utsikterna för de olika värdepappersmarknaderna samt en bedömning av vilka placeringar som är mest intressanta just nu.  Rapporten ägnas även åt att finna samband mellan befolkningsstrukturen och ekonomiska indikatorer samt värdepappersmarknader.

Långsiktigt talar fortsatt mycket för en positiv syn på aktie- relativt räntemarknaden, där vi anser att riskerna på räntemarknaden är historiskt höga. Alternativa tillgångar är den tillgångsklass vi har starkast tro på till följd av lågräntemiljön och möjligheten till diversifiering. Vi har kommit långt i konjunkturcykeln men expansionen sker långsamt och över längre tid, vilket innebär att vi inte räknar med någon större avmattning på flera av de utvecklade marknaderna. Räntehöjningscykeln i USA har precis inletts, vilket historiskt inte har lett till en snabbt efterföljande recession. Den kinesiska avmattningen har dessutom inte det stora genomslag i andra ekonomier som prisas in idag.

Demografiska effekter på ekonomi och värdepappersmarknader har främst en långsiktig påverkan, där konjunkturcykler, politiska förutsättningar, råvarupriser, valutakursutvecklingar, aktiemarknadsvärderingar och andra faktorer kortsiktigt spelar en större roll. Som tidigare studier visat är korrelationen mellan aktiemarknadens avkastning och befolkningsstrukturen relativt liten. Vi vill dock ändå i denna temadel redogöra för några av sambanden som kan finnas. Störst samband finner vi mellan den nominella BNP-tillväxten och förändringen av personer i arbetsför ålder relativt personer utanför. En tydlig motvind finns främst i Asien, men även i Europa och USA står vi en större andel försörjningsbörda. Om historiska samband gäller väntas därför en tydligt lägre tillväxttakt globalt under de närmaste decennierna. För Sveriges del har vi även sett på effekten av flyktingströmmen och givet våra antaganden bedömt att cirka 75 000 asylsökande varje år är en breakeven-nivå för att motverka de demografiska motvindarna givet att vi kan integrera alla personer.

För mer information:

Matthias Gietzelt, ansvarig för marknads- och aktieanalys, Söderberg & Partners
Matthias.gietzelt@soderbergpartners.se
08- 451 50 34

Nathalie Håkansson, marknadsprojektledare, Söderberg & Partners
Nathalie.hakansson@soderbergpartners.se
08- 451 50 58

Snabba fakta om Söderberg & Partners Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande obundna förmedlare av sak, liv- och pensionsförsäkringar med Nordens största fristående analysavdelning inom försäkringar. Företaget är verksamt inom sex affärsområden: Pensionsrådgivning Investeringsrådgivning Riskhantering och företagsförsäkringPortföljförvaltningFörmögenhetsrådgivningLönehanteringVision och ledordSöderberg & Partners vision är att vara den ledande förmedlaren av försäkringar och finansiella produkter i Sverige, genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Målsättningen är att bidra med råd och produkter som hela tiden gör att våra kunder ligger steget före, har kostnadseffektiva lösningar och kontroll på sina risker. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats.