Utvärdering av pensionsbolagens hållbarhetsarbete

Söderberg & Partners släpper Hållbarhetsrapporten, Sveriges första riktiga utvärdering av penisonbolagens hållbarhetsarbete. Efter en gedigen analys har pensionsbolagen delats in i grönt, gult och rött. Slutsatserna, som på flera sätt är överraskande, delar vi med oss av under en pressträff. Välkommen till Regeringsgatan 45 den 4 augusti kl 8.30.

Intresset för hållbara investeringar i alla dess former ökar. Allt fler sällar sig till åsikten att en hållbar affärsmodell är nödvändig för att skapa en hög och stabil avkastning på lång sikt. För pensionskapital, med mycket långa sparhorisonter, framstår dessa tankegångar särskilt naturliga. Rapporten inkluderar de tolv bolag som omfattas av Söderberg & Partners livbolags- och premiegarantiproduktsanalyser. Tillsammans förvaltar dessa bolag nästan 2 000 miljarder, och har makten att göra skillnad. För den som tycker pensionen är avlägsen är detta ytterligare en anledning att engagera sig i sitt val.

De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta bolagen är integreringen av hållbarhetsarbetet, hållbarhetsambitioner, påverkansarbete och exkludering. Dessa aspekter utvärderas och betygssätts och slutbetyget är en sammanvägning av varje bolags betyg inom respektive perspektiv. Delbetygen och slutbetyget är på flera håll överraskande och inte alltid i linje med hur en del av pensionsbolagen framställer sig själva i sin marknadsföring.

Du som journalist är varmt välkommen på pressträff klockan 08:30 den 4 augusti på Regeringsgatan 45, Stockholm. Vi bjuder på frukost.

Anmälan sker till Louise Hagsten, Louise.Hagsten@soderbergpartners.se, 076-149 50 17 eller till Natalie Roghult, Natalie.Roghult@soderbergpartners.se, 0761-49 50 56.

Om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående förmedlare av liv- och pensionsförsäkringar med Nordens största fristående analysavdelning inom försäkringar. Företaget har en mängd olika verksamheter.

Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar en individanpassad lösning. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.