Klart med livsmedelsimport via Södertälje Hamn

Södertälje Hamn är den första hamnen i Sverige som öppnar en station med DPE-status enligt EU:s nya regelverk för livsmedelsimport. Det innebär att Södertälje Hamn nu kan ta emot gods som innehåller icke-animaliska livsmedel som ska kontrolleras av Livsmedelsverket. DPE är en förkortning av Designated Point of Entry.

– Att vi blir en DPE-hamn är ett viktigt steg för att utvecklas till en komplett hamn. Rederier behöver inte längre tveka om vilken ostkusthamn de ska välja för import av till exempel ris, frukt, grönsaker eller nötter, säger Per Fredman, försäljningschef för Södertälje Hamn.

Informationen om EU:s nya regelverk för livsmedelsimport som började gälla 2010 var otydlig. Det var speditionsföretaget MM Global Freights AB som uppmärksammade Södertälje Hamn på förändringen.

– Södertälje Hamn har agerat snabbt och effektivt för att anpassa sig till det nya regelverket. För oss innebär det att vi nu kan ta godset sjövägen direkt till Södertälje istället för att gå via Göteborg, säger Kicki Mcadoo, på speditionsföretaget MM Global Freights AB.

Importen av livsmedel via Södertälje har ökat under året och nu räknar man med ytterligare volymökningar.

Idag är tre svenska hamnar godkända som gränskontrollstationer. Det som skiljer dem från en station med DPE-status är att de även kan ta emot kött och andra animaliska livsmedel.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Erik Froste, vd Södertälje Hamn Telefon: 08-550 237 41 eller 0730-551 857 E-post: erik.froste@soeport.se