Ny affär med Volvo cars skapar arbetstillfällen i Södertälje Hamn

Det norskägda bolaget Autolink Sverige är ny kund hos Södertälje Hamn. Autolink kommer efter årsskiftet hantera 75 procent av Volvos bildistribution för den svenska marknaden. Under 2014 beräknas 14 000 Volvobilar ha lossats i hamnen från järnvägen och hämtats av biltransportbilar för vidare distribution i Mälardalen.

Volvo har lagt nästan 75 procent av sin bildistribution för den svenska marknaden hos Autolink Sverige AB. Autolink är en modern leverantör till företag i fordonsbranschen och tillhandahåller hantering, åtgärder och transport av bilar från tillverkare till återförsäljare. Volvos volymer för Mälardalen gick tidigare till en tillfällig bilterminal i Sundbyberg som nu stängs. Volvos volymer, som lastas på biltransportvagnar och dras på järnvägen till Södertälje Hamn, är cirka 14 000 bilar. Bilarna lossas i Södertälje Hamn och hämtas därefter upp av Autolinks biltransportbilar för distribution i Mälardalen.

Förutom Volvobilarna väljer Autolink att samtidigt flytta över sina volymer av Suzuki, Mercedes, Citroën och Hyundai från Årstaterminalen till Södertälje Hamn vid årsskiftet. Totalt handlar det om 18 000 bilar.

-       Södertälje Hamn har hanterat cirka 85 000 bilar under 2014. Ungefär 20 000 av dessa ankommer med järnväg, så ett tillskott på 18 000 bilar är betydande. Det faktum att det samtidigt stängs två andra bilterminaler i Stockholms län är naturligtvis positivt och känns hoppfullt för framtiden. Det är extra positivt att Södertälje Hamns arbete med hög kvalitet och säkerhetsinvesteringar uppskattas av nya kunder, säger Erik Froste, vd för Södertälje Hamn.

-       Södertälje Hamn känns som en väldigt naturlig samarbetspartner för Autolink. De är lätta att göra affärer med. Det är dessutom smidigt rent logistiskt att centralisera alla våra volymer till en och samma plats, och valet på Södertälje Hamn var enkelt, säger Autolinks vd Bart Steijaert.

De nya volymerna kommer att öka Södertälje Hamns omsättning och skapa nya arbetstillfällen samtidigt som man öppnar upp för fler affärer under 2015.

För ytterligare information kontakta:

Erik Froste, vd Södertälje Hamn

E-post: erik.froste@soeport.se