Ökade volymer när Södertälje Hamn knyts ihop med kontinenten

Report this content

Ett samarbete mellan Södertälje Hamn, Intercontainer och två av Europas största intermodala järnvägsoperatörer gör det nu möjligt att transportera trailers och containers på järnväg från Italien och Tyskland till Södertälje. Samarbetet innebär att Södertälje Hamn befäster sin position som Mälardalens logistiknav och hamnens vd Erik Froste räknar med ökade godsvolymer via järnväg.

Södertälje Hamn har ett unikt geografiskt läge som gör det möjligt att kombinera sjöfart med järnvägs- och landsvägstransporter. Nu växer hamnens kombiterminal sedan man inlett ett samarbete med Intercontainer, Kombiverker och Hupac som innebär att det är möjligt att transportera gods på järnväg från Södertälje till Italien och 25 terminaler i Tyskland.

Att vi samarbetar med Europas största operatörer betyder mycket för vårt arbete med att utveckla Södertälje Hamn till den ledande kombiterminalen i regionen. Tidigare har vi mest hanterat trailers och containers som har lastats i Sverige. Nu kommer vi få intermodal last på järnväg från hela Europa, säger Erik Froste, vd för Södertälje Hamn.

Intercontainer har trafikerat Södertälje Hamn med järnväg fem dagar per vecka i snart tio år. Fokus har varit containers men efterhand har andelen trailers ökat. Nu räknar Södertälje Hamn med ytterligare tågset varje vecka.

Kombiverker är Europas största järnvägsoperatör för kombitrafik på järnväg och lastbil. 2010 transporterade företaget mer än 21 milioner ton gods och de har ett mycket starkt trafiknät i Tyskland och gamla Österuopa. Även Hupac är en av de stora intermodala operatörerna i Europa och tyngdpunkten ligger mer på Italien och Beneluxregionen.

Södertälje Hamn gynnas också av norska CargoNets planer på att lägga ner sin verksamhet i Årsta. En del av det gods som CargoNet tidigare hanterat kommer istället att gå via Södertälje tack vare samarbetet med Intercontainer.

Det finns en uppenbar risk att det gods som CargoNet hanterar halkar tillbaka på landsväg. Självklart vill vi tjäna pengar men det är bra för miljön att godset kan fortsätta att gå på järnväg, säger Erik Froste och lägger till att det även kommer att skapa nya arbetstillfällen i regionen.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Erik Froste, vd Södertälje Hamn

Telefon: 08-550 237 41 eller 0730-551 857

E-post: erik.froste@soeport.se

Om Södertälje Hamn AB
Södertälje Hamn bedriver hamn och terminalverksamhet med huvudinriktning på container, roro och olja. Södertälje Hamn ingår i koncernen Telge, omsätter cirka 75 mkr och har 60 anställda. www.soeport.se