SUN Lines första reguljära anlöp vid Södertälje Hamn

Södertälje Hamn är stolta över att Thor Shipping med sitt containerrederi SUN Line valt att lägga sin containerlinje med veckotrafik till Södertälje hamn. Minskad lastbilstrafik på vägarna och hållbara miljövinningar gör flera parter till vinnare. SUN Lines första reguljära anlöp i hamnen blir onsdagen den 22 oktober.

Rederiet SUN Line är ett shortsearederi som konkurrerar med lastbilstrafiken från Europa. Tre containerfartyg ingår i rederiets flotta och linjetrafiken avgår från Velsen i Norra Nederländerna innan de anlöper Södertälje. Övriga hamnar i slingan är Hull, Västerås och Oxelösund. Varje vecka angör de Södertälje hamn och på så sätt kan de garantera snabb leverans ut till importkunderna i Stockholmsregionen. Onsdagen den 22 oktober gör det sitt första ordinarie anlöp och kommer därefter att angöra en gång i veckan.

-          Att flytta tung lastbilstrafik från våra vägar till sjötrafik är något jag idag är extra stolt över. Hårda miljökrav och en hållbar utveckling är något som vi alla måste ta ansvar för. Det här är ett steg i rätt riktning, säger Erik Froste, VD Södertälje Hamn.

SUN Lines kunder kan med hjälp av tre containerfartyg få en snabb och säker sjötransport Klientelet är huvudsakligen importkunder med konsumentgods till Stockholmsregionen, men även att hjälpa kunder med export till Storbritannien och Nederländerna.

-          Södertälje Hamns nya arbetstidsavtal och dess goda service gjorde valet på just Södertälje ganska enkelt. Vi ser stora vinningar i en hamn som har nära till Stockholmsregionen där många av våra nuvarande kunder finns, säger Eric Hjalmarsson, VD för Thor Shipping.

Södertälje Hamn ser gärna att fler rederier följer SUN Lines etablering i Södertälje. En hamn som växer samtidigt som man levererar god och personlig service.

För ytterligare information kontakta:

Erik Froste, vd Södertälje Hamn

E-post: erik.froste@soeport.se