Team Lines startar upp containertrafik på Södertälje

2011 ökade Södertälje Hamns containervolymer med nästan 20 procent. Förutsättningarna för fortsatt tillväxt under 2012 är goda sedan Team Lines, som är ett av Europas ledande feederrederier, beslutat att starta upp veckotrafik till Mälardalens logistiknav.

Södertälje Hamn är Sveriges fjärde största containerhamn och under 2011 hanterades över 80 000 TEU. Tillväxten under 2011 var 19,5 procent och sedan 2006 har hamnens containervolymer fördubblats.

Vi har under de senaste åren fört en dialog med Team Lines så det är naturligtvis väldigt kul att rederiet nu startar upp sin veckoservice igen. Team Lines är en viktig pusselbit för att nå vårt mål att bli den självklara containerhamnen i regionen, säger Erik Froste vd Södertälje Hamn

Team Lines är ett av Europas ledande feederrederier och erbjuder en oöverträffad geografisk täckning. Team Lines flotta består av moderna feederfartyg och anlöper mer än 30 hamnar från den iberiska halvön till de baltiska länderna. Den veckorutt som nu inkluderar Södertälje går från Bremerhaven via Hamburg till Södertälje och därefter vidare till Klaipeda innan man återvänder till Bremerhaven.

Vi ser Södertälje Hamn som ett viktigt komplement att kunna erbjuda våra kunder i Mälarregionen, säger Johan Wallén vd Team Lines Sverige.

Med Team Lines är det nu fem containerrederier som anlöper Södertälje Hamn med minst veckotrafik.

För ytterligare information kontakta:

Erik Froste, vd Södertälje Hamn

E-post: erik.froste@soeport.se

www.soeport.se

Johan Wallén, vd Team Lines Sverige

E-post: johan.wallen@teamlines.se

www.teamlines.de/

Om Södertälje Hamn AB
Södertälje Hamn bedriver hamn och terminalverksamhet med huvudinriktning på container, roro och olja. Södertälje Hamn ingår i koncernen Telge, omsätter cirka 100 mkr och har 60 anställda. www.soeport.se