All rödlistad fisk stoppas 1 september : Sodexho sätter hårt mot hårt

Den 1 september tar Sodexho bort rödlistad fisk från sina måltidserbjudanden och följer därmed Världsnaturfonden WWFs rekommendationer i all matframställning. Torsk(*), rödspätta och andra utrotningshotade fiskar försvinner helt från menyerna i hela landet.
–Vi måste lära oss äta nya fiskarter som är rätt för miljön, uppmanar Sodexho som blir en förebild för andra aktörer i branschen.

- Man skulle aldrig äta utrotningshotade fåglar eller däggdjur, varför då äta utrotningshotad fisk, säger Annette Linderoth på Sodexho. Vi tar utfiskningen av haven på allvar och i vår nya fiskpolicy följer vi Världsnaturfondens riktlinjer. Men det handlar inte om att ta bort fisk helt från menyn utan erbjuda måltidsgästen nyttig och rätt fisk, som inte är rödlistad.

Det är Världsnaturfonden WWFs konsumentguide för fisk och skaldjur som ligger till grund för Sodexhos beslut om en ny nationell fiskpolicy. Enligt WWFs guide delas fisk och skaldjur in i tre olika kategorier:
* Rött ljus för fisk som absolut inte bör köpas då de är utrotningshotade, överfiskade och/eller utsatta för allvarliga miljöhot; exempelvis rödspätta, torsk, tunga, ål, marulk, hajar, rockor och hälleflundra.
* Gult ljus för arter som inte är akut hotade av överfiskning men som man ska vara försiktig med. Exempel är makrill, odlad ickemiljömärkt lax, öring, röding, sik, tonfisk, nordost-arktisk torsk och pangasius.
* Grönt ljus för fiskarter som kan ätas med gott samvete såsom kravmärkt lax, gädda, gös, sill, strömming och abborre.

Implementeringen av de nya riktlinjerna har redan påbörjats och företagets leverantörer och inköpare har haft några månader på sig att nå upp till de nya miljövänliga kraven. Beslutet omfattar Sodexhos alla måltidserbjudanden på konferenser, restauranger, äldreomsorg, skolor, barnomsorg och matsalar över hela Sverige och omfattar ca 270 uppdrag. Ett välutvecklat uppföljningsprogram för alla inblandade är redan igång där fiskpolicyarbetet kommer att ingå som ytterligare ett led. Varje restaurang erbjuds även information för att upplysa matgästerna om vad som är rätt och god fisk.

- Vi är inne i ett paradigmskifte beträffande fisk och skaldjur i vår matlagning, fortsätter Annette Linderoth. Det kommer ta tid innan hoki, skrubbskädda och pangasiusfilé är lika inarbetat som torsk eller rödspätta. Många slutkonsumenter är inte medvetna om vilka arter som är utrotningshotade och det finns en utbredd misstänksamhet mot fisk som inte känns igen. Då underlättar det att matgästen kan få tips om att fiskarten ”hoki” är en sorts torskfisk.

Annette Linderoth avslutar:

- Vi hoppas vår nya fiskpolicy kan upplysa fler matgäster, samtidigt som vi som ledande företag vill vara en förebild i branschen och inte tillaga utrotningshotad fisk.

(*) Se bilaga WWF:s fiskguide

Bilaga (1) blad fiskguide