Gävles elever först i landet med socialt nätverk om skolmat

Onsdagen den 9 mars lanserar Sodexo det sociala nätverket Pluggtugg Gävle. Gymnasieeleverna på Polhemsskolan, Vasaskolan och Borgarskolan blir troligen först i landet med ett eget nätverk där de kan diskutera skolmaten, ge feedback och ställa frågor direkt till köksmästare Daniel Lindenmo och ledningen för Sätraköket. Daniel Lindenmo har arbetat som kock på flera topprestauranger och är utbildad dietist. Sedan maj är han ansvarig för matlagningen i Sätraköket.

Skolmatstävling - Gävles elevkock 2011

Förutom Pluggtugg lanserar Sodexo en skolmatstävling. Många elever är matintresserade och kommer med förslag till skolmatspersonalen. Nu får de chans att tävla med en egen lunchrätt. Tre vinnande recept kommer att utses av en jury och serveras under våren på Polhemsskolan, Vasaskolan och Borgarskolan. Därefter är det elevernas tur att rösta fram den slutliga vinnaren av Gävles elevkock 2011.

Juryn består av: Ordförande Daniel Lindenmo, köksmästare Sodexo, Lena Bäck, ordförande Svenska Kockars förening, Peter Hasch, ordförande Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, Birgitta Pettersson, förvaltningschef Utbildning & Arbete, Mona Lindblom, kostcontroller Gävle kommun och Sören Antman, idrottsprofil.

Lansering av Pluggtugg och Gävles elevkock sker i skolrestaurangen på Polhemsskolan den 9 mars 2011. Daniel Lindenmo, kökschef på Sätraköket, finns på plats och kommer att servera kycklingwok med lime och kokosmjölk. Delar av juryn kommer också finnas på plats.

När:                Onsdagen den 9 mars kl 11.30-12.30. Vi bjuder på lunch.

Var:                Skolrestaurangen på Polhemsskolan, Kaserngatan 67

Anmälan dig gärna till: susanne.oberg@sodexo.com

För mer information kontakta Susanne Öberg, tel 026-457 18 21

Välkommen!