Gävles elevkock koras i Vasaskolan kl 12.15

Klockan 12.15 idag korar kommunalrådet Carina Blank vinnaren i Gävles elevkock 2011. Prisutdelningen kommer att genomföras i skolrestaurangen på Vasaskoaln. Under förra veckan serverades finalrätterna, skapade av eleverna själva, på Polhemsskolan, Vasaskolan och Borgarskolan. Nu har eleverna röstat fram en vinnande rätt.

Välkommen att vara med vid prisutdelningen. Stanna gärna och ät lunch tillsammans med finalisterna och delar av juryn.

Om Gävles elevkock 2011

Gävles elevkock lanserades 9 maj i år. Tanken med tävlingen är att bjuda in eleverna och låta dem vara mer delaktiga i skolluncherna. Eleverna har skickat in förslag på recept som de vill se på skolmenyn i framtiden. En jury har valt ut en finalist från varje gymnasieskola. De nominerade rätterna var:

Pasta med parmesansås, kyckling och bladspenat

Morotssoppa med ingefära och apelsin

Kycklingfajitas med tortillabröd

Bifogat finns bilder på tävlingsrätterna, fotograf Per-Erik Jäderberg

Läs mer om finalisterna på Pluggtugg.

Juryn består av: Ordförande Daniel Lindenmo, köksmästare Sodexo, Lena Bäck, ordförande Svenska Kockars förening, Peter Bergström, ordförande Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, Birgitta Pettersson, förvaltningschef Utbildning & Arbete, Mona Lindblom, kostcontroller Gävle kommun och Sören Antman, idrottsprofil.

För mer information kontakta Susanne Öberg, telefon 026-457 18 21, susanne.oberg@sodexo.com

Välkommen!

Om Sodexo:
Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer.

Sodexo i Norden är ledande inom Service Management med 11 000 medarbetare och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.