Addys Mercedes länkar samman Kuba med Europa på Södra Teatern

Kubanska Addys Mercedes är en artist vars musikaliska utveckling är nära kopplad till de vägar livet lett in henne på. Från musik som hobby till yrke, från landsbygden till turistkvarteren i Havanna och vidare från ett fattigt och slutet Kuba till ett rikt och öppet Tyskland. Likt hur människor ständigt formas av sina upplevelser, är Addys Mercedes musik en väv av influenser från både Karibien och Europa - cumbia och son hörs tillsammans med pop och rock. Resultatet är en frisk fläkt i den kubanska musiksfär som ofta tyngs av den stereotyp som omvärlden lägger på dess axlar.

Addys Mercedes föddes i den lantliga staden Moa i provinsen Guantánamo och växte upp tillsammans med tre syskon. Redan som liten väcktes det musikaliska intresset och i grannskapet blev Addys omtalad som en stor talang. Repertoaren var allt från traditionell kubansk musik till amerikanska poplåtar. I skolan uppmuntrades Addys att bejaka talangen och hon utvecklade snart ett gediget gitarrspel och började uppträda inför publik. Inom kort var hon ett känt namn lokalt.

Vid 15 års ålder fick hon möjlighet att sjunga med det nationellt berömda bandet Los Neiras. Istället för att umgås med klasskamrater ägnade hon timmar varje dag efter skolan åt att repa med och lära från erfarna musiker.

Ett par år senare, mitt under den samhällskris som Sovjetunionens sammanbrott i början av 90-talet förde med sig, fick Addys chans att dagligen uppträda i Havannas turistområde Guardalavaca. Med mat och husrum på ett hotell och gott om dricks kunde hela släkten livnära sig på pengarna Addys drog in. Perioden var utvecklande då musiken var riktad till en internationell publik med en mix av traditionellt kubanskt samt pop och rock.

Vid 18 års ålder gick flyttlasset till Tyskland och industristaden Gelsenkirchen. Födkrok där blev en trio som framförde traditionell kubansk musik på allt från bensinmackar till köpcentrum. Efter ett par slitsamma år kunde arbetet med ett debutalbum påbörjas och en flytt till Düsseldorf följde.

Albumet Mundo Nuevo spelades till stor del in i Havanna med musiker från hemstaden Moa. Stilmässigt hamnade resultatet inom ramarna för de klassiska kubanska genrerna guajira, cha cha cha och son. Albumet släpptes på bolaget Media Luna år 2001 och blev en försäljningsmässig framgång. Någonstans under denna tid myntades beskrivningen "the granddaughter of Buena Vista", som sedan hängt med Addis under hela karriären.

Uppföljaren Nomad spelades in i Barcelona och Tyskland och nådde skivdiskarna 2003. På albumet införlivades elektroniska element med den grundläggande kubanska rytmen, medan låtarna berörde flytten från det kubanska samhället och utmaningarna som kommer med att finna sin plats i en ny värld. Även på livesidan kom framgångar och Addys delade scen med bland andra Eric Clapton, Bob Geldof, Mike Rutherford, Gary Brooker, Ringo Starr, Juan Luis Guerra, Los Van Van, Ibrahim Ferrer, Compay Segundo och Tito Nieves.

Därpå följde ett avbrott från album och intensivt turnerande. Från 2005 och framåt var hemstaden kanarieön Teneriffa. Då dottern Lia vid 11 års ålder blev antagen till konservatoriet vid universitetet Folkwang i Essen gick flytten år 2011 åter till Tyskland.

I och med flytten startade arbetet med ett tredje album. Släppet kom 2012 och genomsyras av en ny självsäkerhet. Här är traditionella toner som salsapiano och blås frånvarande, medan elförstärkt gitarr och bas ges utrymme. En turné följde med en familjekonstellation bestående av hennes livspartner Cae Davis, den då 13-åriga dottern Lia på fiol och sin ”adoptivmorbror” Pomez di Lorenzo. Bandet kallas En casa de Addys.

Nu år 2014 färdigställdes senaste verket Locomotora a Cuba. I sångerna återvänder Addys till sin barndoms Kuba och minnena därifrån. Musiken rör sig från melankoli till glädje och bygger en bro mellan nutid och dåtid. I musiken fortsätter sammansmältningen av stilarna och på Södra Teatern den 28 november kommer uttrycket "det bästa av två världar" bli en träffsäker beteckning.

Vad: Addys Mercedes med bandet En casa de Addys [CUB]
Var: Stora Scen, Södra Teatern