ARTISTS FOR REFUGEES – konstauktion till stöd för människor på flykt

Söndag 11 oktober genomförs Artists for refugees - en konstauktion till stöd för människor på flykt. Väletablerade konstnärer, både i Sverige och internationellt, har donerat verk till auktionen där intäkterna oavkortat går till Läkare utan gränser. Auktionsförrättare är Roxy Farhart och Michael Storåkers.

Artists for refugees – är en konstauktion där alla inblandade bidrar till att stödja arbetet med humanitär hjälp. Konstnärerna har donerat sina verk, auktionsförrättare och projektledare arbetar ideellt, lokaler har ställts till förfogande utan kostnad och köpare av konstverken vet att pengarna oavkortat går till att hjälpa människor på flykt. Rebecca Farrensteiner, själv verksam i konstvärlden, är initiativtagare till auktionen.

Efter att, från soffkanten, bevittnat oroligheterna och missförhållandena för de människor som är på flykt från krig och fattigdom runt om i världen, under några månaders tid fick jag helt enkelt nog. Jag tog kontakt med konstnärer och ställde frågan. Responsen har varit överväldigande och rakt igenom positiv, berättar Rebecca.

Listan över konstnärer som vill vara med och donera verk växer hela tiden. Idag består den av 60 etablerade konstnärer som har donerat ett till två verk var. Det totala utropspriset ligger över en halv miljon i dagsläget.

Verken kan redan nu bli beskådade på  www.artistsforrefugees.com där även förhandsbud kan läggas. Hemsidan stänger 1 timme innan auktionen startar. Lördag 10 oktober visas alla verk på Kocksgatan 34

och auktionen äger rum på Södra Teatern, söndag 11 oktober.

Det var självklart för oss att upplåta våra lokaler till detta fantastiska initiativ. Precis som konstnärerna vill vi göra vad vi kan för att bidra till att hjälpa våra medmänniskor som är på flykt, berättar Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare på Södra Teatern.

Många av Sveriges främsta konstnärer deltar, dessutom med riktigt spännande verk, konstaterar auktionsförrättaren Michael Storåkers.

Medverkande konstnärer: Aida al-Tamimi, Magnus Alexandersson, Rebecka Bebben Andersson, Lars Arrhenius, Maria Bajt, Mette Björnberg, Alfred Boman, Nadine Byrne, Ylva Carlgren, Richard G. Carlsson, Aida Chehrehgosha, Jacob Dahlgren, Love Dahlstedt, Lotta Döbling, Elin Elfström, Nicklas Eneblom, Sara-Vide Ericsson, Andreas Eriksson, Elisabeth Frieberg, Paul Fägerskiöld, Oscar Guermouche, Tommy Hilding, Carolina Hindsjö, Monica Höll, Richard Johansson, Susanne Johansson, Lisa Jonasson, Matti Kallioinen, Per Kesselmar, Anna Kleberg, Klara Kristalova, Jenny Källman, Mikelis Lapsa, Bo Christian Larsson, Jonas Liveröd, Éva Mag, Kristina Matousch, Martina Müntzing, Oskar Nilsson, Malin Gabriella Nordin, Jesper Nyrén, Joakim Ojanen, Jakob Ojanen, Julia Peirone, Ragnar Persson, Mari Rantanen, Ulf Rollof, Andreas Sandström, Linnéa Sjöberg, Vincent Skoglund, Anders Sletvold Moe, Iris Smeds, Tommy Krek Sveningsson, Astrid Sylwan, Jim Thorell, Grant Watkins, Nanna de Wilde, Fredrik Åkum och Martin Ålund.

Förhandsvisning:
Lördag 10 oktober kl. 11-18, Kocksgatan 34.

Auktion
Söndag 11 oktober, insläpp och registrering kl. 14:00, auktionen startar kl. 15:00 på Stora Scen.

Kontakt
På hemsidan www.artistsforrefugees.com  kan man se verken och även lägga förhandsbud.

För mer information, kontakta:
Rebecca Farrensteiner, 0709-371 781, rebecca.fsteiner@gmail.com
Lena Törner, pressansvarig Södra Teatern, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com