Balkan gypsy extravaganza när Taraf de Haïdouks når Kägelbanan

Det romsk-rumänska bandet Taraf de Haïdouks har turnerat jorden runt och är sannolikt världens mest kända grupp inom sin genre. De cirka tolv medlemmarna spelar allt från fiol, dragspel och flöjt till kontrabas och cimbalom, och tillsammas skapar de en fartfylld, vild väv av melodier och klanger. 25-årsjubileum och till det hörande släpp av albumet Of Lovers, Gamblers, and Parachute Skirts tar dem ut på vägarna och den 19 september når de Stockholm och Kägelbanan.

Taraf de Haïdouks, vars namn kan översättas med "rövarbandet", är en traditionell romsk orkester från den lilla rumänska byn Clejani, sydväst om huvudstaden Bukarest. Officiellt bildades gruppen för ca 25 år sedan och innan två förbiresande belgiska musiker, Stepháne Karo och Michel Winter, upptäckte dem i samband med kommunismens fall hade de aldrig spelat utanför sin hemregion.

Nittiotalet fylldes av framgångar och efter en succéartad konsert på WOMAD-festivalen 1991 kom bandets debutalbum Musique Des Tsiganes De Roumanie att nå förstaplatsen på Europa-listan för genren World Music. Uppföljaren Honourable Brigands, som släpptes 1994, tilldelades Best World Music Album av tyska kritikerförbundet.

Bandets popularitet sträcker sig dock långt utanför fans av världsmusik - de har exempelvis spelat på modevisningar för kläddesignern Yohji Yamamoto och medverkat tillsammans med Johnny Depp i filmen The Man Who Cried. På scen och i studion har bland andra Kocani Orkestar, Peter Gabriel, Iggy Pop, Richard Galliano, Gogol Bordello och Kronoskvartetten anslutit.

Till dags dato har de sju studioalbum i ryggen, turnéer över hela Europa och i Mexiko, USA, Japan, Taiwan och Australien, medverkan i TV-program, dokumentärer samt flera prestigefyllda internationella priser. 25-årsjubiléet firades våren 2015 med släpp av skivan Of Lovers, Gamblers, and Parachute Skirts, som fick ett varmt mottagande av både kritiker och publik. Det albumet följs nu av en Europa-turné som till allas glädje kommer föra gruppen till Södra Teatern och Kägelbanan.

“Wonderful entertainers and one of the planet’s great live acts. Wild emotions and artistic virtuosity are qualities that usually come as an either/ or, but here they’re in perfect fusion.”
 - The Independent

"Stökigt, rörigt, charmigt."
- Göteborgs-Posten

Vad: Taraf de Haïdouks
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: 19 september, kl 20:00
Hur: Entré 330 kr, åldersgräns 18 år.

Läs mer om föreställningen på Södra Teaterns hemsida.

Följ gärna Södra Teatern på Facebook, Instagram och Twitter.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78
Lena Törner, lena.torner@sodrateatern.com eller 08-531 99 117

Snabbfakta

Det blir rejält drag när 12-mannabandet Taraf de Haïdouks från Rumänien intar Kägelbanan på Södra Teatern.