Cakes Da Killa klar för återuppståndelsen av Slick

Legendariska klubben Slick, som i över tio år förvandlade Kägelbanan till en kärleksfull svettbastu fylld med frigörelse och dans, är tillbaka. Lördagen den 22 november är aftonen det sker och på scen kommer vi se ingen mindre än Cakes Da Killa, New York-rapparen som leverarar gräddigt aggroglizig homofilhiphop med en attityd som för tankarna till scandal queens som Nicki Minaj och Lil' Kim.

Arrangörerna Asynja Gray och Daniel Bergqvist sa redan på avslutningskvällen att om det fortfarande känns kul och det fortfarande behövs så kommer Slick dyka upp igen. Så sker nu, och alla kan längta efter att någon kväll om året, när det känns som bäst, se Slick återuppstånden.

Återkomsten firas med att flyga in Slicks för tillfället i särklass största idol: amerikanske rapparen Cakes Da Killa, som på senare tid hyllats och lyfts fram av både The FADER och Pitchfork. Med snärtiga bitchbeats, välsaltade rim om snopp och andra godsaker och ett rykte om ytterst swaggtastiska spelningar så är han med andra ord precis vad Slick-publiken vill ha massor av. Till Stockholm kommer han med full styrka bestånde av både dansare och DJ. Värmer inför kvällen gör hen med fördel till någon av Cakes Da Killas tre EP:s, och framöver till debutalbumet som är på ingång.

DJ-båset får å sin sida besök av Slick-debutanten MeiYáo, som kommer förbi för att bränna av en och annan husrejvsrökare uppuffade av hisnande hiphophits och brudig blackoutbounce som alla kallt räknar med kommer få svetten att sprätta som aldrig förr. Och efter ett översvallande publiktryck så har Asynja gått med på att återigen ta sin plats i båset och elda upp golvet med hård, hård fittdisco och naturligtvis en varm störtskur av gyllene soulinferno tillsammans med ett och annat frustrerat popligg.

Klubben Slick gav upphov till många legender. Och flera av dem kretsar kring Christian Saldert, aka Fienden. Förutom att ligga bakom klubbens konst så har han även vid flera tillfällen ställt sig i DJ-båset. Och varje gång har varit en förtjusande skräckupplevelse. Den här gången gissar vi att han har fyllt backarna till bredden med alarmerande crustitalo och raljerande ramboschlager.

Slutligen så förväntas också att Peter Sahlstrom kommer slinka in i något fenomenalt bekvämt och fläka ur sig rostig trombontechno och håriga suspensoarserenader under sitt egna lilla gogogimpsgalej i DJ-båset.

Vad: Klubb Slick med Cakes Da Killa [USA]
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Lördag 22 november, kl 21:00

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

I would break my fast just to eat this bitch.
Cakes Da Killa