Cirkus Cirkör jubilerar med rekord på Södra Teatern

Wear it like a crown blir den mest spelade föreställningen i teaterns historia.

Fredag den 18:e september 2015 kommer ensemblen i Cirkus Cirkör-föreställningen Wear it like a crown att gå ut på Södra Teaterns scen och sätta ett nytt rekord. Föreställningen spelas då för 111:e gången och passerar Vem är rädd för Virginia Wolf från 2002 som den mest spelade föreställningen i teaterns historia.

Det är en magisk föreställning, så livsbejakande och poetisk. Jag är verkligen glad över att ha fått jobba med denna pärla, säger Anders Ålander programchef Södra Teatern.

Att slå ett rekord är en form av gräns att korsa och vi tycker att det passar bra att göra det när vi firar Cirkus Cirkörs 20 år som gränsöverskridare! Wear it like a crown handlar om hur det i varje risk finns en möjlighet och i varje möjlighet en risk. Med föreställningen vill slå ett slag för att våga välja möjligheterna!, säger Tilde Björfors, grundare och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör.

Rekord
Wear it like a crown ges nu för absolut sista gången och har med fredagens föreställning spelats 111 gånger på Södra Teatern och efter hela spelperioden 118 gånger. Detta gör den tveklöst till en av Cirkus Cirkörs och Södra Teaterns största publiksuccéer och till den föreställning som spelats flest gånger på teatern någonsin.

Wear it like a crown
I och med att Cirkus Cirkör fyller 20 år sätts Wear it like a crown upp för allra sista gången, efter 430 föreställningar både i Sverige och internationellt. Föreställningen, som hade premiär 2010 och som regisserats av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors är en tragikomisk historia som utforskar kaos och ordning samt hur risker förvandlas till möjligheter. Sex karaktärer, som alla känner sig ensammast på jorden, brottandes med varsitt dilemma. De har var och en sitt eget sätt att försöka nå fram till varandra, bland annat genom pingisbollar och sugproppar.

Spelplan och biljetter:
Spelas på Södra Teatern, Stora scenen, från 2 till 27 september 2015. Biljetter säljs via Södra Teatern www.sodrateatern.com eller 08 – 531 99 490.

Vem är rädd för Virginia Woolf?
Den tidigare rekordhållaren, med 110 föreställningar, Vem är rädd för Virginia Woolf med bl.a. Krister Henriksson, Susanne Reuter och Alexander Skarsgård hade premiär på Södra Teatern 2002 och turnerade sedan landet runt med Riksteatern.

Susanne Reuszner, kommunikationschef Cirkus Cirkör susanne.reuszner@cirkor.se eller 070-218 46 51
Lena Törner, pressansvarig Södra Teatern lena.torner@sodrateatern.com eller 070-602 26 36

Citat

Tilde Björfors, grundare och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör
Det är en magisk föreställning, så livsbejakande och poetisk. Jag är verkligen glad över att ha fått jobba med denna pärla.
Anders Ålander, programchef Södra Teatern