Cirkusduon David & Fofo dubbelt aktuella – egen show på Södra Teatern, del av La Soirée på Tyrol

Populära föreställningen, tillika duon, David & Fofo framträder under 2014 i Stockholm inom två skilda ramar. Nyligen hemkomna efter 89 föreställningar i Sydney Opera House med La Soirée gör de ett exklusivt eget framträdande på Södra Teatern den 3 maj. I höst med start i september följer en serie framträdanden med La Soiree på Gröna Lunds scen Tyrol. I båda fallen är skarp nycirkus att vänta.

David Eriksson och Fouzia Rakez är två av Sveriges mest erfarna cirkusartister. Efter 430 föreställningar med Cirkus Cirkörs populära "Wear it like a Crown" skapade de en uppsättning under eget namn som framfördes våren 2013 på Södra Teaterns Stora Scen. David & Fofo är en spektakulär berättelse om två artisters liv och karriärer – en tio år lång saga nedkokad till sjuttiofem minuter av cirkus, komedi och krass verklighet. En berättelse om att hitta varandra och att hitta ett eget uttryck. Men också om att förlora varandra och om strävan efter att behålla teknik och fysik när kroppen blir äldre. En till största delen ordlös föreställning där det främst är musiken som talar. För regin står musikern och ordkonstnären Emil Jensen, som med David & Fofo gör regidebut i scenkonstsammanhang.

Musikerna Sara Rumar och Henrik Ekberg har samarbetat som låtskrivarpar i över tio år. De har tidigare turnerat med Cirkus Cirkör och ingått i nattvarietén Salong Giraffs husband på Orionteatern i Stockholm. De beskriver den musik som de komponerat till föreställningen som ”stora känslor, komiska ögonblick och livets njutningar förpackade i en popkostym.” En musik som ska ge David och Fofo kantiga hörn men också fungera som en mjuk dyna att landa på för två slitna cirkusartister. Med hjälp av videkokonstnären Oscar Cresso fylls scenbilden av surrealistiska världar och skapar ett föränderligt och oväntat rum för publiken.

I höst är det sedan dags för La Soirée, en samproduktion mellan Södra Teatern, Riksteatern och Gröna Lund som framförs på Tyrol. Mellan 18 september och 4 oktober ger den internationellt hyllade cirkusgruppen, som senast besökte Tyrol under 2011, en spännande show där David & Fofo är en av huvudakterna. La Soirée samlar varietévärldens crème de la crème och låter exceptionella artister och vågade nummer från hela världen blandas till en läcker cocktail av cabaret, ny burlesk, cirkus sideshow och modern varieté. Vi får bland annat njuta av The English Gents som blandar skickligt utförda trick och ofattbart akrobatiska balansakter, med torr engelsk kvickhet. Ett annat nytillskott till La Soirée-ensemblen är Nate Cooper som bjuder på en nervkittlande och humoristisk akt fylld av Charlie Chaplin-inspirerad humor, rullskridskor och jonglering med sylvassa machetes.

La Soirée förnyar sig ständigt och har slagit publikrekord i Europa, USA och Australien. De har överösts med priser och utmärkelser, bland annat Best Show vid Londons Cabaret Awards och en Olivier Award i kategorin Best Entertainment. “Swedish duo David and Fofo's muscular trapeze duet is the evening's acrobatic highlight” tyckte Sydney Morning Herald tidigare i år, och visst håller David & Fofo alltid hög kvalitet, oavsett om det rör sig om pingpongbollsakrobatik eller trapetskonster, en egen show eller som del av La Soirée.

Vad: David & Fofo
Var: Stora Scen, Södra Teatern