Det händer på Södra Teatern i februari (13-26 feb)

Södra Teatern kör igång det nya allt-i-ett-konceptet ”Nattliv” – barer, klubbar och dansgolv i Södra Bar och på Etablissemanget på en biljett fredag och lördag.

På scenerna under andra halvan av februari börjar vi med att fira kärleken. Torsdagen den 13 februari kommer The Loulou Sisters med trestämmig sång, fiol, dragspel och ukulele för releasen av sitt nya album En Stilla Flirt. Alla Hjärtans Dag uppmärksammar vi med Mariachiorkestern Fiesta México. Och den 15 januari möter vi tio unga tjejer från Botkyrka som framför egna nyskrivna låtar – Med allas ord är ett samarbete mellan Botkyrka kommun och Studiefrämjandet. Alla tre evenemang i Södra Bar och med fri entré.

Nedan presentas kommande evenemang i februari i datumordning, från visor med Susanne Alfvengren till hårdrock med Skintrade.

MUSIK OCH KLUBB

THE LOULOU SISTERS En Stilla Flirt
The Loulou Sisters musik är en blandning av swing, akustisk pop, fransk street, filmschlagers från 40-talet och italiensk 50-talssång. De sjunger trestämmigt, spelar fiol, dragspel, såg, ukulele, slagverk, klockspel och gitarr. Nu släpper de, Sara Edin, Anna Frantzén och Cecilia Klingspor, singeln En Stilla Flirt.
Den 13 februari kl 20:30 Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré

VI FIRAR KÄRLKENS DAG
Kärlekens dag firas i mexikansk anda. Mariachiorkestern Fiesta México spelar i Södra Bar och det serveras Tequiladrinkar, bubbel och chokladpraliner. Södra Teaterns egna DJs med VD Ingmari Pagenkemper i täten spelar sina bästa kärlekslåtar.
Den 14 februari, kl 16:00-21:00 Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré

RE:ORIENT CLUB. Mellanösterns absolut bästa hits
Re:Orient Club bjuder på det skönaste dansgolvet med Mellanösterns absolut bästa hits. En unik blandning av arabiskt, balkan, romskt, kurdiskt, grekiskt, persiskt, turkiskt, bhangra, raï, bollywood och asian underground.
Den 14 februari, kl 21:00, Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 100 kr. Garderob ingår. Med Re:Orient-kort entré 80 kr. I inträdet igår tillgång till klubbarna som huserar både i Södra Bar och på Etablissemanget. Öppet till 02.00.

GLOBAL GROOVE. En cocktail av transatlantiska toner mixade med elektroniska beats
Dj Masaya rör ihop en cocktail bestående av transatlantiska toner mixade med elektroniska beats. Swing, balkan och cumbiarytmer är hans specialiteter, blandade med house, breakbeats och så lite reggae. Ett globalt party fullknökat med beats och energi – den perfekta kombinationen för en elektrisk, internationell dansfest.
Den 14 och 28 februari, kl 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr. Garderob ingår. I inträdet igår tillgång till klubbarna som huserar både i Södra Bar och på Etablissemanget. Öppet till 02.00.

WOODEN SHJIPS (USA). Berusande psychrock
Kvartetten Wooden Shjips är en av de främsta inom den mer eller mindre nya amerikanska psychscenen. Deras väg från den psykedeliska underjorden till deras nuvarande position, som en av de mest spännande nutida rockakterna, har tagits steg för steg. Aktuella med skivan Back to land på skivbolaget Thrill Jockey, har de vidgat sig lite från sin normalt mörka och fåtoniga psych till ett mera jordnära sound.
Den 14 februari, kl 22:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 175 kr, för medlemmar i Fritz Corner entré 135 kr.

MED ALLAS ORD Botkyrkatjejerna sjunger egen pop
Ett tiotal tjejer i åldern 14-18 år från Botkyrka samlades under hösten 2013 på fritidsgården Musikhuset Lagret i Botkyrka för att göra en skiva tillsammans Irya Gmeyner, del av den internationellt uppmärksammade popduon Irya’s Playground. Nu har de skrivit flera och nya låtar som de spelar för stockholmspubliken. I samarbete med Studiefrämjandet, Musikhuset Lagret och Botkyrka kommuns initiativ Ungkulturresidens i syfte att inspirera, stärka och ge verktyg åt unga tjejer att våga och vilja uttrycka sig.
Den 15 februari, kl 19:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré

JAZZBRUNCH. En riktig söderklassiker!
Brunch med livejazz. En brunchmeny med både varma och kalla rätter, som ägg Benedict, miniburgare med pulled pork, laxtacos, asiatisk caesarsallad och pannacotta. Artister varierar från helg till helg, alltid med förstklassiga jazzmusiker. Live den 15 februari Linnea Södahl, Susanna Risberg och Max Thornberg, live den 22 februari, Tommy Löbel band.
Den 15, 16, 22, 23 februari, kl 11:00 alla dagar, Etablissemanget, Södra Teatern. Pris 275 kr, inkl. kaffe eller te.

HOT SIRRUP! Cocotaxi och Makks går ihop en gång i månaden och ger Hot Sirrup!
Hot Sirrup! är som en pizza tropicana med extra allt. Det är sött, salt och flottigt toppat med banan och jordnötter. Det är klubben som med globaliseringens krafter ger er basmusik från alla världens hörn. Bakom Hot Sirrup! ligger Cocotaxi och Makks. Cocotaxi har under ett antal år levererat tropiska vibbar, både i musikproduktioner och på klubbgolven runt om Sverige och Makks började sin karriär som dj och producent i Malmö och har bl a drivit klubben Be Right Bass.
Den 15 februari, Södra bar, entré 100 kr. Garderob ingår. I inträdet igår tillgång till klubbarna som huserar både i Södra Bar och på Etablissemanget. Öppet till 02.00.

KLUBB DEKADENT. Argentinsk tango i klubbig tappning
I klubbig tappning varvar Klubb Dekadent tangoklassiker från tangons guldålder med annat nytt, så länge det går att dansa till. Oavsett dansant förmåga är alla välkomna att ta del av atmosfären. Med visionen att argentinsk tango tar sig nya uttryck och etableras i en blandad publik med både dansare och nykomlingar vill Klubb Dekadent förmedla nya bilder av den fina subkulturen.
Den 15 februari, kl 21:00, Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 100 kr. Garderob ingår. I inträdet igår tillgång till klubbarna som huserar både i Södra Bar och på Etablissemanget.

LINDI ORTEGA (CAN). Fin melankolisk alt-country
Lindi Ortega är en stjärna på uppgång inom countryvärlden. Det nya albumet Tin Star handlar om att övervinna hinder och att arbeta som musikens tjänare mot alla odds. Låtarna har teman som är typiska från klassisk country: ensamhet, olycklig kärlek, uppbrott och åtrå, men med en samtida twist. Till er som älskar magin av stjärnor på uppgång - missa inte Lindi Ortega live.
Den 17 februari, kl 21:00 Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 165 kr.

EMIL JENSEN. I det nya landet
Emil Jensen är tillbaka med sin bejublade föreställning I det nya landet, där han tar pulsen på Sverige, världen och sig själv.
Den 20 och 21 februari, kl 19:30 båda kvällar, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 300 kr, student och ungdom under 20 år entré 205 kr.

DJÄVLA MANSFÔLK - Åsa Bergh tolkar Monica Zetterlunds repertoar på sitt eget sätt
Åsa Bergh bjuder på pärlor ur den svenska visskatten. Åsa själv beskriver sin föreställning så här: "Jag hade velat träffa Monica Zetterlund, men jag hann inte. Min hyllning till Monica är för mig en påminnelse om att passa på att leva medan man har nyfikenhet, mod, hälsa, lust och själva livet i behåll. Det gjorde Monica Zetterlund.”
Den 20 februari, kl 20:00, Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 185 kr.

BROTHERS AMONG WERA. Lovande indiefolkrock
Stockholmsbandet Brothers Among Wera har sedan ett år tillbaka lyst upp Stockholms underground-scener med en ny form av folkrock som tagits emot väl både av publik och av kritiker. Brothers Among Weras första EP släpps i mitten på januari 2014.
Den 20 februari, kl 21.00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 100 kr.

SOULUMINATI. Med örat nära asfalten - Mot nya höjder - Tillsammans
Klubb Souluminati ska lyfta den urbana scenen i Sverige och bana väg för en stark rörelse med avstamp i utövarnas egna villkor. Målet är att med förenade krafter förändra sättet att skapa och sprida musiken vi älskar; musik med influenser från Kingston, New York, Bogota, London, Lagos och Stockholm.
Den 21 februari, kl 21:00, Södra Bar & Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 100 kr. Garderob ingår.

BASIA BULAT (CAN). "Årets mest spännande musikaliska krock." Gaffa.se
En av Kanadas finaste naturtillgångar, den begåvade folkindiesångerskan Basia Bulat, är tillbaka med albumet Tall Tall Shadow som släpptes förra året. Med utstrålning, röst och hjärta skapar hon vackra singer/songwriter-melodier, som kan försätta berg.
Den 22 februari, kl 20:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 200 kr.

PÅ TAL OM VISOR MED SUSANNE ALFVENGREN
Möt Susanne Alfvengren, en av våra finaste visartister. Lite prat och mycket musik med Tomas Edström som värd.
Den 23 februari, kl 18:00, Etablissemanget, Södra Teatern entré 160 kr.

SKINTRADE Release av första skivan på 18 år!
Svenska tunga hårdrocksbandet Skintrade är tillbaka med sitt tredje studioalbum Refueled. Bandet nådde under 90-talet stora framgångar både i Sverige och utomlands, och de har spelat på många av Europas största festivaler som Dynamo Open Air (Holland) och MTV:s Rock Am Ring (Tyskland). Skintrade består av Matti Alfonzetti, sång, gitarr, Stefan Bergström, gitarr, Håkan ”Hågge” Calmroth, bas och Håkan ”Måsen” Persson, trummor.
Den 26 februari, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 135 kr

RUSSIA: MUSIC: CHANGE. Allt du velat veta om musik och demokrati och Ryssland, men inte vågat fråga
När hörde du modern rysk musik sist? Vad händer egentligen på ryska musikscenen? Hur funkar det att vara musiker i ett land där demokratiutvecklingen har gått åt fel håll? Russia:Music:Change, som är en travelling showcase-festival för unga ryska artister, tar utmaningen att svara på frågorna – och ställer nya. Live: Cheekbones, Chikiss och Naadia.
Den 27 februari, öppet samtal kl 19:00, showcase kl 20.00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré.

KRISTOFER ÅSTRÖM. Naket och gripande
Kristofer Åström uttryck går inte att ta fel på. Den nakna, sällan höjda rösten och de raka, gripande texterna har en sällsynt förmåga att få publiken att lyssna.
Den 27 februari, kl 20.00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 250 kr.

CLUB KING KONG. Den bästa indiepopen live på scen
Club King Kong har sedan 2005 sökt med ljus och lykta efter den bästa popmusiken. Vårens liveband annonseras löpande!
Den 27 februari, kl 21.00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré.

PLANNINGTOROCK (GBR/DEU). All Love's Legal
Den 10 februari släpper Planningtorock det efterlängtade albumet All Love's Legal. Smakproven som föregått skivan - singeln Patriarchy Over & Out, EP:n Misogyny Drop Dead och den senaste blogfavoriten Human Drama - talar om ett stordåd. PSL går så långt att de kallar Planningtorock för "electrogeni". Skivan är både vacker och intressant och texterna öppnar för diskussionen om den komplexa diskursen om kön.
Den 28 februari, kl 20.00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 165 kr.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

WATER ON MARS. Intensiv jonglering designad för rymdstationer
Water on Mars är en nygjord cirkusföreställning skapad och spelad av Tony Pezzo (USA), Wes Peden (USA) och Patrik Elmnert (Sverige). Deras tricks är lika fysiska som breakdance och lika stiliserade som japansk popkonst. Ringar kastas, bakåtvolter landas, fötter vrids, vatten flyger genom luften, bollar jongleras och käglor snurrar runt deras kroppar samtidigt som ett elektroniskt beat håller rytmen.
Den 13 och 14 februari, kl 19.00 båda kvällar, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 175 kr. Fyrklöverbiljett: köp fyra biljetter för 600 kr. Föreställningen lämpar sig för barn över 10 år.

VÅGA VA’ DIG SJÄLV DAGEN! En energigivande eftermiddag mot utanförskap, mobbning, kränkningar
En dag fylld av inspiration, motivation, goda exempel, musik, föredrag, teater, cirkus och film. Programmet under dagen är för både ungdomar och vuxna, och verkar som energigivare genom positiva exempel ur vardagen i en mix av glädje-allvar, fantasi-fakta och en och annan överraskning. På scen: Stefan Sauk, FATTA, Teater ACTA, Polstjärna, Annette & Dario Lindwall Kumerle, Johan Söderberg.
Den 15 februari, kl 13.00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 100 kr för vuxna, 50 kr för skolungdomar.

ALLA HAR ADHD. För dig både med och utan medicinering
En mycket rolig föreställning för dig både med och utan medicinering. Med humorn som vapen och med ett engagemang som berör, har komikern Yvonne Skattbergs föreställning tagits mycket väl emot och spelats för utsålda hus runt om i landet.
Den 19 februari, kl 19.30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 195 kr.

FLUMSKOLAN. Politisk satirpodcast inför livepublik
Flumskolan är ett satirprogram i podcastform som spelas in inför publik. Moderator är Johannes Klenell.
Den 25 februari (även 26/3, 29/4, 27/5) kl 19.00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré.

VITA KRÄNKTA MÄN Lo Kauppis succéföreställning
Den vita mannen står ensam på scenen. Han ska hålla sitt jämställdhetstal inför den fullsatta publiken, men han möts av uppenbara fysiska hinder. Nätaktiviteten på diverse forum gör att han blir tvungen att avbryta talet genom att skriva svar och inlägg. Allt är emot honom. Han ligger där, byxorna har slitits av, skjortan sönderriven – det är då han skriker fram listan på Sveriges 100 farligaste kvinnor. Vita kränkta män är skriven av Kawa Zolfagary, dramatiserad av Lo Kauppi och för regi står Figge Norling.
Den 28 februari, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 220 kr

Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet finns på www.sodrateatern.com.

Bilder och pressmeddelanden: http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

SÖDRANS ÖVRIGA ÖPPETTIDER

ETABLISSEMANGET
Mån-tis: 11.30-22.00.
Ons-tor: 11.30-01.00.
Fre: 11.30-02.00.
Lör: 11.00-16.00, 17.00-02.00.
Sön: 11.00-16.00, 17.00-22.00.

SÖDRA BAR
Torsdag kl 17.00-01.00, fredag-lördag 17.00-02.00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.

KÄGELBANAN
Här finns två barer som är öppna i samband med evenemang.

Biljettkassan: 08 – 531 99 490
E-post: biljettkassan@sodrateatern.com

Öppettider: torsdag-fredag: 12.00–18.00, lördag: 12.00–16.00, söndag och helgdag stängt, samt öppet i samband med evenemang. Vid evenemang på Stora Scen som äger rum söndag-onsdag så öppnar kassan 2 timmar innan evenemangsstart. Biljettkassans telefontider följer ordinarie öppettid. Biljettfrågor måndag-onsdag kan riktas antingen till Ticksters kundtjänst (0771-47 70 70) eller till biljettkassan@sodrateatern.com

Lena Törner